Kokku võtta antud reisi on väga lihtne – see oli lihtsalt
hämmastav. Eriti pean silmas erinevates rahvusparkides kogetut. Kui reisi
plaanides oli salamisi mõttes lootus, et ehk näeb lõvi või leopardi ning
ninasarvikut (isegi kui pildistada ei saa, siis näha tahaks ikkagi), siis
tegelikkus ületas kõik kõige optimistlikumad ootused. Teatavasti ei saa loomade
nägemist kunagi planeerida, rahvuspargid ja reservaadid pole siiski loomaaiad –
seal tatsavad ringi metsikud loomad. Mitmete reisijuttude põhjal olin valmis
selleks, et mõni suur loom (nn Big 5-st) võib vabalt nägemata jääda. Aga see,
et nägin neli sellest viiest ära esimese tunni jooksul, mil Krugerisse jõutud
sai… see tundus täiesti ebareaalsena. Et oligi nii, et sõidad ISE rendiautoga savannis
ringi ja näed autost elevante, lõvisid, gepardit poegadega, kaelkirjakut,
sebrat, pühvleid, erinevaid kitselisi, ninasarvikut, hüääne, jõehobusid,
krokodille, leopardi, tüügassigu, paaviane jne. Erinevatest kirevatest
lindudest rääkimata. Tüüpilise eestlasena oskan tegelikult ikka viriseda kah –
safari on nüüd minu jaoks rikutud. Seda kogemust on väga keeruline (et mitte
öelda võimatu) üle trumbata. Kui nt lõvi oleks jäänud nägemata, siis oleks
jäänud kripeldama ja järgmine kord võtaks juba mõne giidiga safari. Nüüd on aga
see Krugeri elamus nagu teatav verstapost, millega tulevasi safareid (neid
kindlasti tuleb veel) jään võrdlema.
Lisaks loodusele jäid loomulikult silma ka inimesed.
Lõuna-Aafrika elanik (sõltumata rahvusest või rassist) jäi meelde kui väga
avatud ja sõbralik inimene. Alati tunti huvi, et kust külaline tuleb, kuhu
läheb, kuidas meie riik meeldib, kuidas LAV võrreldes Euroopaga on. Ja seda
tihti täiesti omakasupüüdmatutel eesmärkidel (st ei tahetud sulle midagi müüa).
Ja see uudishimu on arusaadav, suhestub veidi ka Eestiga („ei tea mis teised
meist arvavad?“). Sisuliselt on ju tegemist samuti noore riigiga – see mis oli enne
1990.-id ei seostu enam väga kaasaegse Lõuna-Aafrika Vabariigiga. Tänane „rainbow nation“ (vikerkaarerahvas) on
üles ehitamas täiesti uut vabariiki ning arvestades minevikku, on minu arust
absoluutselt imetlusväärne see, et mustad suutsid minevikust niivõrd üle olla,
et ei pannud toime valgete suhtes massilist kättemaksu. Sisuliselt oli must inimene
apartheide ajal ju ori – tal polnud õiguseid ega vara. Sellise kiire leppimise
aluseks peavad mõlemad osapooled (nii mustad kui valged) Nelson Mandelat – tema
isik lepitas nii mustade hõimud omavahel kui ka mustad ja valged. Ilma temata
oleks täiesti vabalt võinud toimuda kodusõda ning valgete väljaajamine oma
kodudest (nagu toimus Zimbabwes).
Ei saa loomulikult väita, et kõik on täna korras. Kaugel
sellest. Eks osad valged igatsevad tagasi aegu, kus neil oli elu justkui
lihtsam ning vaatavad pika hambaga toimuvaid muutusi (nt linna- ja tänavanimede
vahetus) ning paljud mustad on endiselt nördinud, et nendele jagub vähem tööd
ja sissetulekud on väiksemad. Kuid minule jäi mulje, et ollakse siiski õigel
teel. Eriti lootusrikas paistis olukord olema noorema põlvkonna osas ning seda
kinnitavad ka kohalikud.
Keeleliselt on nii LAV kui Svaasimaa väga lihtsad –
praktiliselt kõik räägivad inglise keelt. LAV-s on küll 9 riigikeelt, kuid
inglisega hätta ei jää. See muidugi tähendas seda, et põliselanike keeles mõnede
sõnade ära õppimise motivatsioon oli üsna väike. Kui Indoneesias rännates
lihtsalt tuli numbrid ja baasfraasid selgeks saada, siis LAV-s taandus kõik
inglise keelele. Jah, paaris kultuurikülas käies ning kohalikega vesteldes sai
mõned sõnad õpitud, kuid need ei kinnistunud, sest piltlikult räägiti
naaberkülas juba teist keelt. Ning ühisosasid nendel – xhosa, zulu,
lõuna-sotho, põhja-sotho, lõuna-ndebele, swazi, tsonga, tswana ja venda –
keeltel tihtipeale polnud. Valgete buuride järeltulijate räägitav afrikaani
keel kõlas aga veel kõige keerulisemalt.
Paar sõna ka liiklusest. Vasakpoolne liiklus vajas
harjumist, kuid see harjumine tuli ootamatult kiirelt. Vaid paar päeva sõitmist
ja juba ei tekitanudki liiklusesse minek enam paanilist hirmu. Asjale aitas
loomulikult kaasa ka see, et üsna kiirelt sai „maale“ ära mindud, kuigi esmane
kool tuli siiski Pretoriast. Samas peab märkima, et liiklus oli ka linnades
ikka üsna rahulik – väga ei süstitud ning selle peale närvi ei mindud kui mõnel
ristmikul veidi jokutasid („enne vaata paremale ja siis vasakule“). Kolm ja
pool nädalat harjumist viis tegelikult selleni, et koju tulles ma ligikaudu
nädal aega näitasin suunda kojameestega ning vahest keerasin ka valesse ritta.
Inimene ikka harjub tõesti kõigega.
Aga teed on LAV-s enamasti head, eriti tasulised
kiirteed. Väljaspool suuremaid linnu on liiklus päris hõre ja 100-120 km/h on
suurematel teedel reeglina lubatud. Maanteed on laiad, enamasti 1,5 + 1,5
süsteem (st 2 rida aga väga laia teepeenraga). Kõige rohkem häirivad sõitu
suured ja aeglaselt liikuvad veokid (neid ikka on) ning lehmad. Kui veokid
tõmbavad võimalusel reeglina kõrvale ja mööda saab valutult ja liigse
närvikuluta, siis 120 km/h alas tee peal tuiav mullikas on selge ohuallikas (ja
väga konkreetne põhjus miks öösel ei tasu sõita). Ainukesed teed, kus tõesti
koduloomi teeveerel ei näinud, olid tasulised kiirteed (Svaasimaal olid kitsed
ka kiirteedel) – igal pool mujal pead kanaks või veiseks kogu aeg valmis olema.
Kiirteemaksud on LAV-s odavad, Svaasimaal on kiirteed tasuta, kuid piiril pead
tasuma teemaksu 50 randi/lilangenit.
Suurim häda, mis teedega on, on löökaugud, kuid LAV-s olid löökaukude alad märkidega tähistatud. Svaasimaa teed on muidugi
teine teema. Sealsed maanteed on kitsad (teravate äärtega), selgelt halvemas
olukorras ning kiirusepiirangud tee seisukorda mittearvestavad (heal sirgel
teel pikalt 60 km/h ning kohutaval löökaukuderägastikul 120 km/h). Aga seda,
kes on Tallinna teedel sõitnud, ei üllata seal miski.
Liikluspolitseid ei ole põhjust seal karta, kui oled
korrektne liikleja. Kihutada ei tasu (mõõdavad nii kiirteedel kui
rahvusparkides) ja ka muidu tasub olla ontlik autojuht. Ning kui satud mõne
mädaõuna otsa, kes sinult tuhande ja ühe rikkumise eest trahve nõuab, siis tea,
et kohalik motorist piirdub sellistel puhkudel ca 100 randiga. Tuleb lihtsalt
rääkida ja pakkuda ja rääkida (rahulikult). Nagu mulle pärast trahvisaamist öeldi
– this is Africa!
Üks huvitav teema on ka toit. Võib vist üsna veendunult
väita, et valge nahavärviga inimesed grillivad (braai) ja musta nahavärviga inimeste lemmiksöök on praekana. Nii
vähemalt mulle mulje jäi. Kentucky Fried Chickeni kiirtoidukohti oli
praktiliselt igas külas ning lai praekana-/grillkanatoodete valik oli ka
supermarketite soojalettides. Suur oli supermarketites ka erinevate
grill-lihade, -vorstide, -kastmete ja muu grillimiseks vajaliku valik. Ehk siis
lihasööja seal kindlasti nälga ei jää ning lihast (vahet pole siis kas looma
või linnu omast) sealkandis roogasid osatakse teha.
Kui nüüd mõelda traditsioonilisemate toitude peale, siis
proovitud sai ju ka vaklasid, erinevaid putrusid, hautatud juurvilju ja mida
kõike veel, kuid Euroopa kolonialistide mõjud on seal ikka nii suured, et
tavarestoranis sind millegi väga löövaga ei üllatata. Jah, loomulikult on
juures Aafrika mõjud läbi erinevate kastmete (nt peri-peri kaste) või
kõrvalroogade, kuid suures plaanis süüakse samu asju kui Eestis.
Kindlasti paljusid huvitab, et kui kallis see elu-olu
seal siis on. Kes on reisikirja läbi lugenud, see enam-vähem aimab, aga
täpsustan siiski. Kuna randi kurss euro suhtes oli minu külaskäigu ajal
viimaste aastate soodsaim, siis julgen väita, et pigem on soodne. Kütus maksis
ca 1€/liiter, väljas söömine on selgelt odavam kui Eestis, ööbimiskohad on
samuti soodsamad kui meil. Mis aga tundus praktiliselt sama kallis, oli
toidukraam poes. Lihatooted olid ikka päris kallid ning muu toidukraam enam-vähem
sama hinnaga mis meil (mis tõesti olid odavad, olid puuviljad). Seda kummalisem
oli see, et väljas söömine oli kõvasti soodsam kui meil – ilmselt muud kulud
(sh tööjõud) on sedavõrd odavamad.
Kraami eest tasumine oli igal pool väga lihtne – enamasti
sai toimetatud täiesti tavalise Eesti deebetkaardiga, töötas ka krediitkaart.
Alati tasub käepärast hoida ka teataval hulgal sularaha, kuid loomulikult mitte
kanda seda rahakotis kaasas. Varusid andis jaotada nt kohvri ja auto vahel.
Lisaks oli mul olemas ka nn „vale-rahakott“, kus oli posu aegunud pangakaarte
ja veidike sularaha. See oleks siis juhuks kui keegi sinu asju jõuga endale
nõutama tuleb, õnneks seda instrumenti mul vaja ei läinud (kui see politseinikunäru Blydes
välja arvata).
Ennist kirjutasin, et öömajad olid soodsamad, aga
täpsustan, et kogemus piirdus peamiselt kodumajutuste (B&B ja Guesthouse),
3-tärni hotellide (harvem ka 4) ning rahvusparkide kämpingutes asuvate
majakestega. Olulised faktorid olid turvalisus ja puhtus. Muid teenuseid ma
väga ei otsinud, sest ööbimiskohta oli tõepoolest vaja ainult ööbimiseks.
Sellise tasemega öömajade hinnad jäid vahemikku 500-900 randi (35-65€) öö eest.
Selle raha eest sai rahvuspargi kämpingus korraliku hüti (kust ei puudunud nt
köök koos söögivalmistamise riistadega) või siis suure terrassiga toa ookeani
kaldal või siis apartemendi Johhanesburgi äärelinnas või kahekorruselise maja
(!) Drakensbergi mägedes.
Broneeritud olid ainult 2 esimest ööd, kuigi tagantjärele
tarkusena oleks võinud paika panna ka Krugeri majutuse. Teadsin, et on
koolivaheaeg, kuid uskusin, et päris täis kõik kämpingud ei lähe. Eksisin. Esialgu sai küll 3 järjestikust
ööd broneeritud, kuid siis tuli mõneks päevaks pargist lahkuda. Võib-olla oli see
isegi hea, et ei safaritanud 6 päeva järjest ning sai vahepeal ka midagi muud
tehtud, kuid sama lihtsalt oleksin võinud jääda üldse pargi värava taha. Seega
kui oskate enam-vähem oma Krugeri külastust planeerida, siis soovitan ööbimised
ära broneerida (eriti kui tegemist on koolivaheaja või mõne pühaga). Mujal
LAV-s (ja ka Svaasimaal) broneerimise vajadus puudub, ööbimispaiku jagub. Küll
tasub aga öömaja leida enne kella 6 õhtul, sest paljud B&B-d on pärast seda
lihtsalt kinni (st omanik on lahkunud).
Kokkuvõttes võib öelda, et Lõuna-Aafrika Vabariik on
suurepärane paik puhkamiseks ja looduse nautimiseks. Kliima on eurooplasele
sobilik (kuiv kuumus) ning taristu kaasaegne. Keelebarjäär puudub ning teha ja
näha on oi-oi-oi-kui-palju. Hea otsimise korral leiab sinnakanti ka soodsa
hinnaga lennupiletid, mistõttu kes teab – võib-olla leian ennast kunagi taas
savannis läbi fotokaobjektiivi lõvi hambaid üle lugemas. Ma igatahes väga
loodan seda! Tänan lugemast ja mainin veel korra ära, et ammendava hulga seal (ja ka mujal tehtud) looduspilte leiate minu pidevalt uuenevast fotoblogist.
No comments:
Post a Comment