Tänase päeva saab nimetada sõidupäevaks, kuigi sinna
sisse oli põimitud ka üks vaatamisväärsus. Homseks õhtuks oli broneeritud
ööbimiskoht Krugeri rahvuspargi kõige põhjapoolsemas kämpingus, mistõttu tuli
õhtuks jõuda võimalikult pargi põhjapoolseima sissepääsuvärava – Pafuri –
lähedale (et saaks homme kohe vara alustada). Ja LAV-i mõistes asuski see
piirkond päris põhjas – Limpopo provintsi kirdenurgas, kohe Zimbabwe piiri
lähedal.
|
Tee põhja |
Kuna kiiret polnud, siis oli äratus pandud lausa (!)
kella 9 peale. Oli ju ette teada, et homme ja ülehomme kõlisevad äratuskellad
enne kukke ja koitu. Sõna otseses mõttes. Aga selline vanainimeste rutiin oli
viimase nädalaga sisse harjunud, mistõttu enne kella seitset olid juba luugid
automaatselt lahti. No tuli leppida. Termosesse sai tehtud väike kohv ning
oligi minek. Ilm Blydes muutunud ei olnud, aga no paari päeva pärast olen
tagasi, siis loodetavasti on juba pilt teine. Ilmateade ka lubas telefonis
niiviisi.
Enne sõitu sai ka reisikava üle vaadatud ning piiratud
ajaressurssi ja ilmaolusid arvestades, tehtud esimesed korrektuurid. Ehk siis
mingid (küll väga põnevad) kohad said maha kriipsutatud, sinna lihtsalt ei
jõua. Nii jäid välja võimas Waterbergi Biosfääri Kaitseala, Mapungubwe
Rahvuspark (LAV, Botswana ja Zimbabwe piiri kohtumiskohal), Marakele rahvuspark
ja Nylsvley looduskaitseala (väga hea linnuvaatlusala). Aga eks sellega ka
reisikava koostades juba arvestasin, et valikuid tuleb teha.
|
Teeäärne võsapõleng |
Ühest küljest on
muidugi kahju mingitest vägevatest asjadest ilma jääda, kuid teisalt oli LAV-s
niipalju vaadata ja kogeda, et selle üle pole pikalt põhjust kurvastada. Ei
tekkinud reisi ajal ühtki sellist päeva, kus oleks igav või ümbruskond liiga
üheplaaniline. Alati leidus mingi nüanss, mis üllatas või lausa jahmatas.
Pealegi oli Kruger juba tänaseks kõik ootused loomade-lindude nägemise osas
kuhjaga ületanud, mistõttu looduskaitsealade vahelejätmine ei löönud väga valusalt.
Emotsioon kogemustest vemmeldas endiselt hinges ja kaks Krugeri päeva ootas
veel ees.
Esimeseks (ja sisuliselt ainsaks) plaaniliseks
vaatamisväärsuseks oli tollel päeval varasemate päevadega diametraalselt
teistsugune objekt. Puutumatu looduse keskelt sai liigutud Phalaborwa linna,
mille ümbruse on inimene niivõrd ära puutunud kui veel saab. Ja see puutumine
jätkub ka tänapäeval. Ühesõnaga oli soov kaeda üht suurt ja võimast
kaevanduspiirkonda, täpsemalt üht ilmatuma suurt auku maa sees.
Phalaborwa asub Limpopo provintsi keskel, Krugeri
rahvuspargi vahetus läheduses. Kui looduskaitsjad poleks ette jõudnud, siis
oleks ka Krugeri põhjaosa olnud täna üks tohutu kaevandus, sest maapõu on
siinkandis rikas. Nagu LAV-s üldiselt, ainus mida neil tõesti pole, on nafta.
Phalaborwa piirkonda nimetatakse muuhulgas Olifantide
oruks, siinne ümbrus on LAV-i kõige kuumem paik. Isegi talvel ei lange
temperatuur alla 10 kraadi ning suvehooaja maksimumid võivad ulatuda 50 kraadi
alla.
See, mida sinna vaatama sai mindud, oli Palabora
Kaevanduskompanii kunagine avatud kaevandus, mille läbimõõt oli peaaegu 2
kilomeetrit. Ehk siis auk maa sees, aga selle eest Aafrika kõige laiem auk maa
sees. Väidetakse, et paistab kätte isegi kosmosest, kuid sellised väited on
alati diskuteeritavad. Kui oled ikka päris kaugel, siis tühjagi ta paistab.
|
Phalaborwa kaevandusala |
Küll aga paistis see Phalaborwa kaevanduspiirkond juba
kaugelt kätte autoga lähenejale. Esmaseks vihjeks oli katkematu veokite vool
mõlemas suunas. Teiseks vihjeks olid tohutult suured taimestikuta alad ja
kaevandusülejääkide mäed. Linna nimi tuleneb muide sotho keelest ja tähendab
„parem kui lõunas“. Phalaborwale tänapäeval lähenedes on väääga keeruline selle
fraasi tõepärasust uskuda ehk täna ei paistnud küll piirkond vähemalt inimesele
küll ühestki otsast millegipoolest parem. Ei lõuna, põhja, ida ega läänega
võrreldes. Parem võis olla see küll kaevandusfirmale, kes siin sai oma
potentsiaali maksimaalselt ära kasutada. Kaevandatakse ja toodetakse seal päris
erinevaid materjale – põhiliselt vaske, kuid ka kõrvalprodukte nagu anoodilima,
nikkelsulfaati, magnetiiti, vermikuliiti, väävelhapet jne.
|
Üsna trööstitu vaatepilt |
Kuigi Lonely Planet lubas lahkelt vaateplatvormi, kust
avaneb võimas vaade kogu piirkonnale, siis keegi vist unustas kohalikele öelda,
et mõni turist võib siia sattuda. Tegemist oli üheselt tööstuspiirkonnaga, kus
puudusid igasugused viited lustisõitu tegevatele inimestele. Õnneks oli mul
olemas GPS ja selle sees väga täpne kaart ka kõige väiksemate teedega, mistõttu
oli võimalik vähemalt aimamise peale proovida. Nägin ära, kus oli kõige kõrgem
koht (kaevandusülejääkide mäe tipp), teadsin, kus on see suur auk ning siis
selle järgi püüdsin kohale jõuda. Esimesed paar katset lõppesid tupikus – tee
kas viis mingi tehase territooriumile või kaevandusse. Lõpuks, õnnega pooleks
leidsin tee, mis küll läbistas erinevaid tootmisterritooriume, kuid kus samas
puudusid sissesõitu lubavad sildid. Jõudsin selle mäe jalamile ja etskae – seal
oli selline imetilluke ja määrdunud silt kõvera puutoki otsas: „Viewpoint“ („Vaatekoht“).
Kui ei teaks, mida otsid, siis sa seda silti ka ei näeks. Ning juhuslikult
selle teeotsani oli täiesti võimatu sattuda. Põhimõtteliselt tuli paarist
angaarist läbi sõita, et sinna jõuda.
Tee mäkke oli konarlik ja Hyundai pargimaasturile
ilmselgelt ebasobiv. Juba eelnevalt mainisin, et mootori asemele olid kapoti
all ja ajasid autorattaid ringi ilmselt paar väikest oravat rattas, sest kuidas
muidu saab seletada fakti, et teist käiku ei kannatanud mäkketõusul sisse
panna. Mootor oleks lihtsalt välja surnud. Ning kuigi tõus oli üsna järsk, siis
mitte ka üleloomulikult järsk. Aga tipp sai lõpuks vallutatud ja „üllatuslikult“
polnud seal ei turistibusse ega nännimüüjaid. Oli lihtsalt väike varikatus,
ning hunnitud vaated mitte nii hunnitule ümbruskonnale. Aga eks otsustage ise –
vaadake pilte.
Kui nüüd küsida, et kas sellise jõnksu sissetegemine ja
vaatekoha otsimine tasus ära, siis ei oskagi kohe vastata. Sellele, kellele
tööstusmaastikud meeldivad, kindlasti soovitaks. Ja auk oli ka aus. Aga
teistkorda ilmselt ei läheks. Samas selline kontrast metsiku looduse (kus oli
õnn olnud seni LAV-s viibida) ja tehismaastiku vahel oli päris efektne. Seega
kahetsust hinges pole.
|
Ka seda silti tasus tõsiselt võtta |
Pärast Phalaborwat oligi tegelikult ainsaks tegevuseks
sõitmine põhja poole. Läbi külade ja savanni, läbi mägede ja poolkõrbete. Tee
peale jäid küll Funduzi järv ja Thathe Vondo mets, mis olid kohalike
Venda-hõimude jaoks väga pühad (nt esimese pilgu järvele võisid heita ainult
nii, et olid seljaga järve poole ja vaatasid jalge vahelt) ning turistidele
lisaks sellele ka väga palju silmailu pakkuvad kohad, kuid kuna nende
vaatamiseks soovitati varuda pool päeva kuni päev, siis tuli neist loobuda.
|
Apelsinisaak oli valmis |
Niisama linnukest ei tahtnud ka kirja saada – et sõidan korraks läbi, siis on
tehtud-nähtud – ja õhtuks oli selgelt vaja jõuda Krugeri põhjaväravale
võimalikult lähedale.
Tee oli küll pikk, kuid kaunid vaated vaheldusid
pidevalt. Limpopo provints (hoolimata kaevandustest) on LAV-i üks vaesemaid ja
siinne rahvastik oli palju monotoonsema läbilõikega. Ehk siis valget inimest
väga ei kohanud. 5,4 miljonist elanikust 97% on mustad aafriklased (peamiselt
sothod, kuid ka vendad ja tsongad) ning 79% inimestest elab allpool
vaesuspiiri. Põhiliseks tegevusalaks on põlluharimine (mais, puuvill,
päevalilled, banaanid, apelsinid, mangod, erinevad pähklid jne) ning seda kõike
sai ka oma silmaga kaeda.
|
Limpopo provintsi külaelu |
Keskmises külas olid õlgkatusega muda-või kivionnid ning
ka sellise ühetoalise korteri suurusega väikesed kivimajad. Ei saaks öelda, et
inimesed olid paljad või näljas. Näljas olemine vajab antud piirkonnas ikka
üsna suurt pingutust – maa on üsna viljakas ning saaki saab mitu korda aastas.
Teisalt oli näha, et elati väga kasinalt. Oli oma majake, väike maalapp ja kogu
lugu. Jõukamatel ka motikas või auto. Samas inimesed paistsid väliselt
rõõmsalt, naeratus oli enamasti näol.
|
Veel külavaateid |
Giyani linnas oli lõunapaus, tangitud sai nii end (KFC)
kui ka autot (Shell). Auto isu oli seekord eriti suur. Nagu varem juba
mainisin, lasid bensuka teenindajad auto paagi alati triiki täis. Giyani
teenindaja tegi aga rekordi, isegi ei oska öelda, et mitu minutit ta sinna
paagi peale kütust sirtsutas. Igatahes ligikaudu 10 liitrit suutis ta veel
paaki mahutada pärast seda kui voolik klõps tegi. Ning ma jälgisin hoolega – ta
ei lasknud seda kütust kuhugi taskusse või omaenda kanistrisse, voolik oli kogu
aeg paagis.
Edasi läks sõit laiuvate apelsiniistanduste vahel, käes
oli saagikoristusaeg. Teedel sõitsid traktorid, mille hiiglaslikud järelkärud
ägasid oranžide kuhilate all ning veel koristamata istandused olid samuti
mõnusalt oranži-rohelisekirjud. Võib-olla just neid pildil kujutatud apelsine
sai ühel hetkel osta ka Eesti kaubandusvõrgust, sest poelettidel olevad
sügis-talvised apelsinid on tavaliselt just LAV-st pärit.
|
Vahelduvad maastikud - kord troopika... |
Et mitte mööda lasta võimalust hankida oma keresse
värskeid vitamiine, sai korra tee ääres ka kinni peetud ning uuritud, et mida
müügilettidel pakutakse. Just vahetult pärast silti „Tee ääres kauplemine
keelatud“ hakkasid järjest tulema väikesed müügikohad, kus kohalikud müüsid
lähikonna põldude ja istanduste saaki. Enam-vähem nagu meil sügiseti, kus tee
ääres on sildid „Kurk-Tomat-Kartul“, ainult et seal müüdi peamiselt puuvilju.
Apelsinid olid peamine artikkel ning need olid topitud võrkudesse, kusjuures
miinimumkogus oli 5 kg (mis maksis ca 1€). Kuna oli selge, et sellise hulga
apelsinidega ma midagi tarka peale ei oska hakata ning niisama raisku ei tahaks
|
...ja siis põhjamaine mets |
ka asju lasta minna (hoolimata odavast hinnast), siis sai ostetud hoopis mõned
avokaadod, kilojagu mandariine, kimbu banaane ja ühe suur papaia. Kokku läks
see maksma 30 randi (ca 2€). Võimalik, et see oli erihind valgele turistile,
võimalik, et oli ka õiglane hind. Mina igatahes oli väga rahul, et sain sellise
raha eest sellise hulga kaupa, seega ilmselt võib hinda ka õiglaseks pidada.
Kohalikud banaanid ja mandariinid sai ka kohe ära
proovitud ning need maitsesid ülihästi. Värsked, päikese käes küpsenud ning täpselt
õige valmidusastmega. Eriti suur vahe poekaubaga tuleb sisse just banaanide
puhul. Teatavasti on kõik Eestis müüdavad banaanid valminud kusagil hulgimüüja
küpsetusahjus ning päikest näinud vaid kasvamise algfaasis.
|
Jalgpallimatš külatanumal |
Otse puult nopitud
banaanid on ikka täiesti teise (loe: parema) maitsega, mandariinidega nii suurt
vahet ei tunneta. Navigatsiooniseadmesse oli sisestatud selline paik nagu
Tshipise Resort põhja-LAV-s, üsna Zimbabwe piiri lähedal. Sellest paigast oli
Krugeri pargi väravani 1 tund sõitu, mis tundus väga mõistliku ajahorisondina.
Seda muidugi ei teadnud, et kas seal vabu kohti on, lootsin, et on. Tee sinna
oli pikk, kuid nagu mainitud, siis äärmiselt
huvitav.
|
LAV põhjaosa loodus |
Ühel hetkel asendusid istandused lõppematute väikeste
külakestega, mis olid elustandarditelt kehvimad, mida siiani olin LAV-s
kohanud. Räpasus ja vaesus on domineerivad märksõnad, mida põhja-Limpopo külade
kohta öelda saab. Ikka need samad mudahütid ning äärmiselt kasinad
elutingimused. Vastupidiselt homogeensele külaelule, vaheldusid maastikud
endiselt. Mäed ja savannid vaheldumisi.
Jõudes LAV-i ühele põhjapoolseimale maanteele, kadus aga
asustus praktiliselt üldse. Oli vaid üks lõputu savann ja mõned kaljused
mäerünkad. Forever Tshipise Resorti nimeline puhkekompleks on varjunud ühte rohelisse oaasi mainitud tee
ääres. Vastuvõtus ootas ees laia naeratusega härrasmees, kes minu suureks
rõõmuks ütles, et neil on kohti küll pakkuda järgnevaks ööks ja veel äärmiselt
mõistliku hinna eest. Ligikaudu 100-st rondavel-tüüpi
majakesest eraldati siis üks ning lisati, et kõik külalised on alati oodatud
kasutama ka kõiki puhkeküla võimalusi – 3 välibasseini, minigolf, restoran,
poodi, tennisväljakuid ja mida kõike veel. Vaadates veidi selles aiaga piiratud
sisemaakuurortis ringi, jäi silma, et äärmiselt valge on. Mitte õues vaid
külastajaskond.
|
Kõigi mugavustega hütt |
Hütt oli kõige luksuslikum, mida LAV-s nägin – kõik oli
viimase peal ja majake oli ka äärmiselt ruumikas. Kuna hakkas vaikselt
hämarduma, siis sai otsustatud vähemalt basseinid ära proovida. 3 basseini
tähendas seda, et oli 3 erinevat basseini. Lastebassein, soojaveebassein ja
külmaveebassein. Arvestades seda, et väljas oli sooja 30 kraadi ligi, tundus
sooja veega bassein natuke pentsiku ideena, kuid just selle ümber käis peamine
melu. Inimesed grillisid, tšillisid, päevitasid, suhtlesid ja suplesid.
Soojakraade oli veel samapalju nagu ühes kuumas vannis. Proovisin ka ujuda,
kuid sellise temperatuuriga vees tundus see äärmiselt ebamugava tegevusena.
Kohe päris vastik oli ning kui välja tulid, siis lõdisesid selle 30-kraadise
„külma“ käes. Võib-olla vanematel inimestel (keda seal ikka jagus) meeldib oma
vanu konte poolkeevas vees ujutada, kuid mulle istus see külma veega bassein
ikka kordi rohkem. Vesi oli päris karastav ning tõmbas kohe elu sisse õhtuks.
Õhtu lõppes minigolfi ja matsaka lihasteigiga hotelli
restoranis. Õhtul kella 7 paiku oli muide söögikoht justkui maha jäetud – väga
paljud grillisid ja toitsid end ise (majakestel oli kõigil oma köök ja
grilliala) ning laisematel polnud veel õhtusöögi aeg alanud. Seetõttu sai
lubada ka sellist ebaviisakust, et restoranilauas kodumaale helistada üle
Skype’i (üle pika aja oli jälle wifi saadaval). Kõne hakkis, aga jutud said
räägitud ja näod üle vaadatud. Liha oli maitsev ning sellega tegelikult ka päev
lõppes, homme ootas ees taaskord varajane ärkamine ning taaskord Krugeri
Rahvuspark.
No comments:
Post a Comment