Õuduste öö (kus midagi ei juhtunud) lõppes ametlikult
kell 7.30 kui telefon tirisema hakkas. Kella kaheksaks oli nimelt eile tellitud
hommikusöök. Täpselt punkt kell 8 restorani minnes aga oli teenindav personal
hommikusöögi soovist pehmelt öeldes hämmingus. Välja seda ei näidatud –
juhatati kiirelt lauda ja uuriti, et mida siis täpsemalt pakkuda tohib, kuid
oli selge, et täna hommikult tööl olnud teenindaja ei teadnud õhtusest
kokkuleppest midagi. Aga sellest polnud midagi, sest see pisike möödarääkimine
tehti kiirelt heaks väga rikkaliku hommikueinega. Alustuseks toodi muffinit ja
kohvi. Kuna ma magusa koogikese soovisin pärastiseks jätta, siis jäi see lauale
ootama. Peagi tuli teenindaja küsima, et kas mulle see ei maitse, ta võib
teistsuguse ka tuua. Ütlesin, et söön ikka soolast ennem, millepeale tegi
kelnerihärra üsna imestunud näo – eks neil seal Euroopas vist omamoodi kombed
(sellise mõtte võis ta näoilmest välja lugeda).
Põhiroog oli aga äärmiselt külluslik, lausa ülevoolavalt
toekas. Suur taldrikutäis munaputru koos peekoni ja boerworstidega (grillvorstid siis), kõrvale kanamaksapasteet
(mingis letso laadse kastmes) ja mehhikopärased oad. Maitsete bukett oli uudne,
kuid väga hea. Päeva edenedes selgus, et ka kere ei hüljanud uusi toite ära vaid
seedis kohe mõnuga.
Silmini täissöönuna sai teele asutud. Väga vastuoluline
koht oli see Country Kitchen Restaurant & Guesthouse. Kõik oli tegelikult
ju suurepärane – toit, tuba, teenindus – kuid ometigi ei tekkinud sellist
tunnet, et tahaks veel siin ööbida. Jah, söömiskohana ideaalne, kuid
magamiskohaks ei soovita. Väga subjektiivne arvamus.
|
Teel naaberriiki |
Sabie -> Nelspruit -> Barberton -> Oshoek ->
Ngwenya. Selline teekond sai läbitud järgneva mõne tunni jooksul. Maastikud
taaskord vaheldusid pidevalt – kõrged ja rohelised metsad ning kivine savann
läbisegi. Mida Ngwenya poole, seda rohkem mäed ja kivine pinnas domineeris.
Oshoek/Ngwenya oli ka koht, kus sai ületatud LAVi ja Svaasimaa piir. Ning
piiriületus oli tõeliselt vana kooli stiilis – auto tuli ära parkida ja siis
tuli võtta järjekorda, et kõik vajalikud templid passi saada. Järjekord oli
äärmiselt kirju – nii jõukast LAV-st kodumaale naasvad lihttöölised kui ka
rikkad lõuna-aafriklased, kes tulid Svaasimaale nädalavahetust veetma.
Identifitseerida sai neid nii välimuse kui sabas oodates pealt kuuldud
vestluste kaudu.
|
Karjamaad LAV-Svaasimaa piiri lähedal |
Kuigi Eesti pass polnud siin ilmselt väga levinud dokument,
siis veidi klõbistamist ja ilma pikema jututa löödigi LAV-st lahkumise tempel
ära (tähelepanu tasub pöörata sellele, et LAV viisa oleks kindlasti
multiple-entry).
Kuna arvasin, et nüüd on kõik ja Svaasimaa asjad aetakse
juba kusagil eespool korda, siis sai autosse tagasi mindud ning enesekindlalt piiripunkti
sõidetud. Seal aga selgus, et vastu võttis hoopis Svaasi piirivalve, kes viitas,
et Svaasimaa templite saamiseks oleks tulnud veel üks järjekord ära seista.
Selleks, et mitte piiril ummikut tekitada, lubati auto ära parkida Svaasimaa
territooriumile, politseimaja hoovi. Svaasimaa piiril läks tegelikult sama
kiirelt, paanikat Eesti pass ei tekitanud. Lisaks pitsatile tuli loobuda ka 50
randist, mille eest anti tõend, et Svaasimaa Kuningriigi teemaks on tasutud.
Ligikaudu pool tundi võttis see piiriületus aega.
|
Svaasimaa kiirtee |
Niisiis Svaasimaa. Esimene peatus oli kõige esimene teele
jäänud bensiinijaam. Seal olid mitmed sularahaautomaadid ning kuna mul
Svaasimaa raha (1 lilangeni (mitmuses emalangeni) = 100 senti) polnud, siis
soovisin seda kohe hankida. Teadsin, et kurss on LAV randiga üks ühele.
Automaadist kupüüre saades tekkis aga hämming – kas välimus on samuti üks
ühele? Ükskõik kuipalju ma uurisin, ei eristanud ma neid rahatähti kuidagi
piiri taga kehtinud rahadest. Ja tegelikult ei olekski saanud eristada, sest
siinne automaat andiski mulle LAV rande.
Asjaolu, mida ma ei teadnud, oli see, et siin riigis
kehtib rand samaaegselt kohaliku rahaga. Alguses mõtlesin, et neil oma raha
polegi ja lilangeni on vaid rand kohalikus keeles (seda kinnitas muide ka üks
poeteenindaja), siis hiljem jäi näppude vahele ka Svaasimaa oma kupüüre ja
münte. Eks see oli nii tehtud seetõttu, et sõltuvus LAV majandusest on suur ja
enamus turistidest on naaberriigist. Puhtalt mugavuse mõttes.
Antud asja ma niisiis Svaasimaa kohta tol hetkel ei
teadnud. Tegelikult oli neid asju veelgi ning ilmselt keskmisele eestlasele ei ütle
see riiginimi üldse midagi. Seetõttu järgneb nüüd väike ülevaade. Pildid teksti juures on tehtud teel ja Mantenga kultuurikülas, millest juba hiljem.
|
Tere tulemast pealinna! |
Svaasimaa Kuningriik (kohalikus keeles Umbuso weSwatini)
on viimane absoluutne monarhia Aafrikas. Asub ta Mosambiigi ja LAV vahel,
merepiiri talle eraldatud pole. Ta on ka üks Aafrika väiksemaid riik – ühtpidi
paarsada kilti ja teistpidi veidi üle saja (Eestist üle kahe korra väiksem).
Inimesi elab Svaasimaal veidi üle miljoni, enamus nendest on svaasi rahvusest.
Inimloomad on selles piirkonnas elanud väga kaua, see on
üks paikadest, mis võib olla vabalt inimkonna hällidest. Esimesed märgid
ulatuvad varasesse kiviaega (e siis 200 000 aasta taha) ning vanimad
koopamaalingud on ole 25 000 aasta vanad. Esimesteks elanikeks arvatakse
siin olevat Khoisani hõimu kütid-korilased, kes olid pärid Aafrika keskosast.
Riigi praegune nimi tuleneb kunagise kuninga Mswati II nimest. Too kuningas
nimelt oli väga sõjakas ja selles ka üsna edukas, mistõttu svaaside valdused
suurenesid tema valitsemise ajal üle kahe korra. See aga oli selline tinglik
valduste laiendamine, sest Aafrika lõunaosa pidasid enda omaks siiski erinevad
Euroopa riigid. Svaasimaad valitsesid korraga nii britid kui hollandlased (koos
svaaside endaga) ning 19. sajandi lõpus anti neile üllatuslikult teatav
autonoomia LAV koosseisus (Svaasimaast sai LAV protektoraat).
|
Mbabane jõukamad piirkonnad... |
Riik sai iseseisvaks 1960.-te keskel ja siis hakati ka
õhinaga demokraatiat üles ehitama. Mõned aastad hiljem aga vaatas valitsev
monarh, et nii ikka ei lähe ja tühistas põhiseaduse ning kinnitas üle, et tema
on siin riigis seadus. Tundub, et svaasidele see sobis, mingeid rahutusi ei
tekkinud. Ning kui kuningas Sobhuza II aastal 1982 kõrvad pea alla pani, oli ta
võimul olnud juba 83 (!) aastat (kuningaks kinnitati ta mõnekuuselt). Tema
järglaseks sai Svaasimaa Kuningas ja Ingwenyama (otsetõlkes „Lõvi“) nimega
Mswati III, kes on võimul tänaseni. Riigis on ka parlament, kuid sisuliselt
teeb otsuseid ikkagi kuningas. Traditsioonide kohaselt valitseb riiki
kuningas/lõvi koos oma ema/emaelevandiga (st mitte reaalse emaelevandiga – see
on tema aunimetus). Viimane on riigi spirituaalne juht.
Nii parlamendis kui ka kohalikes omavalitsustes on üsna
suur roll erinevatel hõimudel ja nende juhtidel, tegemist on selgelt vanu
traditsioone austava riigiga. Ning elanikud on sellise korraga rahul, monarhial
on endiselt väga korralik toetus.
|
...ja kesklinnakant |
Sellele vaatamata peab tänast olukorda vaadates
tunnistada, et riigina on Svaasimaa läbi kukkumas ja selle tulevik on äärmiselt
tume. Ei, tegemist ei ole valestivalitud majandusstrateegiaga või liigselt
võetud laenudega. Põhjus on palju lihtsam, kuid sedavõrd karmim – HIV/AIDS.
Antud riik on maailmas number 1 HIV-kandjate osakaalu osas ning see tähendab
seda, et iga neljas täiskasvanu on nakatunud. Kõige hullem on aga seis naistega
– 46% kõigist naistest on kandjad ja 25-29 aastaste neiude puhul on see
protsent lausa 56. Seetõttu pole ka imeks pandav, et pea 40% rasedatest on HIV
nakkusega nakatunud. Keskmine oodatav eluiga on 32 aastat (15 aastat tagasi oli
see veel 61 aastat) ja 65% surmadest toimub just nende haiguste pärast.
Tegemist on tõelise humanitaarkatastroofiga. Kui midagi
ei muutu, siis riigil ei ole tulevikku juba puhtalt seetõttu, et seal ei ole
varsti enam piisavalt inimesi. Ning riigi kulutused ravi peale muudkui
kasvavad, kõvasti saadakse ka välisabi. Samas ei pruugi sellest kõigest kasu
olla, kui inimeste mõttemaailm ei muutu. Traditsiooniline svaaside kultuur ei
soosi turvalist seksuaalelu – kondoomide ja monogaamia peale vaadatakse siiani
viltu. Eeldatakse, et naistel on minimaalselt 5 last ja mehe roll on rasestada
niipalju partnereid kui ta vähegi suudab. Abielu ei ole nende naistega
kohustuslik, kuigi mitmenaisepidamine on Svaasimaal tava. Selle heaks näiteks
on kuningas, kellel on tänase (2014 kevad) seisuga 15 naist. Kui tavaliselt
öeldakse mõne looduspargi või loomaliigi kohta, et minge vaatama, seni kuni veel
saate, siis täna võib seda öelda terve Svaasimaa riigi ja selle kultuuri kohta.
Väga karm lugu igatahes…
See kohutav kirves rahvuse pea kohal aga ringi sõites
väga välja ei paistnud. Inimesed elasid oma tavapärast elu – oldi rõõmsad, oldi
kurvad. Maa on ju iseenesest ilus – palju mägesid, looduspargid, vihmametsad,
savannid. Elanikkond on kogunenud peamiselt riigi keskossa, kus asuvad näiteks
suurimad linnad Manzini ja Mbabane (pealinn). Sealses mägedevahelises orus on
kliima pehmem ja vihma sajab vähem kui mägedes. Ega sealsed keskmised
temperatuurid teab mis kõrged pole, suvel ligikaudu 20 kraadi, talvel 13.
Majaduse mõttes on tegemist põlluharijatega –
kasvatatakse suhkruroogu, tsitruselisi ja metsa. 90% importkaubast tuleb LAV-st
ja ka eksport läheb 70% ulatuses sinna riiki. Ka see on ilmselt põhjus, miks
naaberriigi rahaga poes maksta saab.
|
Püha hukkamismägi |
Sedapsi siis, niipalju siis riigist. Kohe piiri ääres oli
Ngwenya klaasitöökoda, mis oli mul ka reisikavasse ära märgitud. Tegemist on
maailmakuulsa klaasikojaga, mis kasutab oma tööprotsessis ainult ümbertöödeldud
klaasi, olles seega väga öko (Svaasimaal tehakse isegi hoogtööpäevi, kus
koolilapsed korjavad pudeleid klaasikoja jaoks). Ngwenya pokaale ja muid nõusid
kasutavad mitmed tipphotellid ja seetõttu oli sealne üsnagi igav valik väike
pettumus. Kõik see looduslähedus ja ümbertöötlemine võib küll tore olla, aga
kui loodavate klaaside, vaaside, klaaskunsti disain on äärmiselt tagasihoidlik,
siis võivad turistid oma rande rahakotis edasi soendada ning mitte neid
müüjatele jagada. Täpselt nii ma ka tegin. Täiesti mittemidagiütlevat veini-
või viskiklaasi ei hakka ju sealt kaasa vedama, niigi oleks nende pakkimine ja
tervena hoidmine üks paras peavalu.
|
Mantenga kultuuriküla |
Õnneks see käik tühja ei läinud, sest lisaks klaasikojale
olid sealsamas oma poekesed üles seadnud mitmed teised käsitöötootjad –
nahkehistöö, kudumid, punutised, maalid, ehted, disainielemendid käepärastest
vahenditest (nt nööpidest) ja nii edasi. Märksõnadeks olid ümbertöötlemine ja
kohalikud tootjad ja isikupärasus. Hinnad olid sellised euroopalikumad, kuid
jällegi kaalus hinna üles asjaolu, et makstav raha läks kohalikele inimestele.
Paljudel esemetel oli ka nimi juures, et kes täpselt selle asja valmis oli
meisterdanud. Päris hulk kraami sai sealt soetatud erinevatest müügikohtadest –
punutud lauamattidest kuni suveniirideni välja.
Kuna päev oli veel noor, siis võtsin reisikavast järgmise
lähima vaatamisväärsuse. Selleks osutus olevat Malolotja nimeline
looduskaitseala. Navigatsiooniseadme ja paberkaardi kombineerimisel leidsin lõpuks
(pärast mõningast edasi-tagasi sõitmist) õige teeotsa ka üles, kuid seda, mida
tutvustav tekst lubas, ma kahjuks üles ei leidnud. Võimalik, et tegemist oli
vale hooaja või mingi muu põhjusega, kuid peale puude seal väga loodust ei
kohanud.
|
Tüüpiline "mesitaruhütt" |
Sissepääsu juures keegi külastajat ei oodanud (kui üks padulakkutäis
joodik välja arvata), kaitseala teed olid kehvas seisus ja inimtühjad (ka loom-
ja lindtühjad) ning kui ma lõpuks ei leidnud ka lubatud linnuvaatlusmajakest
üles, siis oli otsus tehtud – aitab küll. Selleks oli vaja aga auto ümber
keerata ja no siis juhtus see, mida antud sõiduk iga oma käitumisega juba ammu
lubanud oli – niipea kui rattad natukenegi ebatasasemale pinnasele läksid, jäi
masin kinni. No tõesti, kamoon! Andsin gaasi, nõksutasin edasi-tagasi ning
õnneks siduri kärsates sain lõpuks uuesti liikuma. Ei tahaks mõeldagi, et mis
seal keset ei midagit oleks peale hakanud, kui poleks nii lihtsalt läinud. Aga
läks nii lihtsalt.
Et loodusvaatlusega täna ei õnnestunud, siis järgmine
valik oli svaasi kultuurivaatlus. Selleks tuli jõuda riigi pealinna külje all
asuvasse Mantenga kultuurikülla. Kella vaadates tundus, et kui nüüd kiirelt
liikuda ja mitte kusagile konutama jääda, siis peaks jõudma ka veerand neli
algavale tantsuetendusele. Õnneks teeolud lubasid kiirelt liikumist –
Svaasimaad enimliigeldavad kohad on ühendatud üsna korralike kiirteedega, kus
sai kohati sõita 120km/h. Kohati seetõttu, et kiirtee Svaasimaal ei tähendanud
seda, et see oleks täiesti eraldatud ümbrusest aiaga (nagu LAV-s oli). Täiesti
vabalt võis kiirelt kimavate autode kõrval jalutamas näha kitsi või inimesi.
Viimased siiski vaatasid ette, aga loomade osas ei võinud kunagi teada. Seega
ei hakanud katsetama, et mis elajas teeb kui ta ninast paari vaksa kauguselt
sajakahekümnega mööda sõita. Päris mitu head päeva reisi oli veel ees ja autot
vaja.
|
Hütt "musta karbi" kujul |
Ka pealinn Mbabane sai läbitud kiirteed pidi. Linnaosad
asusid erinevatel küngastel ja ilmselgelt olid need künkad ära jagatud
erinevate klasside vahel. Ühel künkal olid lobudikud, teisel aga uhked villad.
Aga seda mainis juba Lonely Planet, et ei pealinnas ega ka teises suurlinnas
Manzinis (ca 73tuh elanikku) turistil midagi vaadata pole. Viimane oli
kvalifitseeritud isegi mõnevõrra ohtlikuks, kuna on esinenud röövimisi. Kõik
olulised valitsusasutused, muuseumid, Umhlanga tantsuplats ja muu säärane asus
nende kahe linna vahel – piirkonnas nimega Lobamba. Sääl oli ka Mantenga
kultuuriküla.
|
Tähtsaim koht külas - lehmaaedik |
Veidi enne kolme sai auto Mantenga parklasse ära pargitud
ning kuna samal hetkel jõudsid sinna ka paar hollandlast, siis võttis giid meid
kõiki kokku ja ütles, et teeme enne laulu- ja tantsushowd küla peal väikese
tuuri kah (pilet kogu kremplile oli L100 e 6,7€). Tegemist oli sisuliselt
vabaõhumuuseumiga, mitte reaalselt tegutseva külaga (nagu Shangaani külas).
Giidiks oli üks äärmiselt aupaklik ja vaikse häälega svaasi naisterahvas. Oma
rahva kultuurist aga teadis ta sisuliselt kõike. Võtan siin nüüd lühidalt kokku
räägitu…
|
Meesteaedik oli ka olemas :) |
Tüüpiline svaasi pere elas kunagi nn mesitaru hüttides,
mis olid tehtud kuivanud rohust (mitte peenikestest kõrtest vaid ikka tugevast
heinast, vaata ka pilte). Loomulikult tänapäeval on kivist majakesed ja muud
hütid suuresti rohutared välja vahetanud, kuid traditsioonilistes külades
leidub ka neid. Mitmenaisepidajast mees peab igale oma naisele ehitama mitte
ühe vaid kolm sellist majakest – magamishütt, söögitegemise hütt (kui ilm ei
võimalda õues süüa teha) ja pruulikoda õlletegemise jaoks.
|
Mantenga rahvakultuuriansambel |
Sellest viimasest ei
saanudki ma hästi aru, et miks neid pruulikodasid nii palju peab olema. Et kui
sul on kolm naist, siis tähendab see automaatselt seda, et läheduses valmib
stabiilselt päris suur kogus kesvamärjukest. Eks sellel ole muidugi teatavad
plussid, kuid efektiivse eestlasena näen, et ühest „õllekeldrist“ ju piisab ja
seal saaksid kõik oma laarid valmis teha. Või kardetakse, et üks naine keerab
teise naise õlleteo pekki, et mehe silmis tema reputatsiooni halvendada?
Või
siis erinevad koolkonnad (a la Saku vs A le Coq)? Ei tea… Igatahes taks oli
kindel – iga uus naine tähendas automaatselt kolme uue „mesitaru“ ehitamist.
Ning iga selline kolmene majade blokk oli omakorda muust külast eraldatud
pilliroost kõrge aiaga. Nii et seda kohe ära ei näinud, mis naabrinaine tegi.
Suuremates külades on alati ka eraldi hütid poistele (kes
pole veel abielus) ning külalistele. Välimuselt on need kõik sarnased, kuid
asukoht küla sees määrab ära, et kelle majake see on. Naiste elamiskompleksid
olid oma mehe ümber, vallaliste poisterahvaste oma aga teistest eraldi
(vallalised tütred elavad koos emaga).
Iga küla kõige tähtsam ja püham paik on küla keskel asuv
lehmaaedik. Jah, just lehmaaedik mitte tantsuplats või külakiik. Tavapäraselt
on see aedik ehitatud pikkadest puuroigastest. See on oluline väga mitmel
põhjusel:
- nagu ka tsongadel ja paljudel teistel hõimudel, makstakse svaasi kultuuris
pruudiluna lehmades. Seega on lehm poisterahva kalleim vara ja tulevikuedu pant
(pensionisammas?). Svaaside lobela (e
pruudiluna) oli 17 lehma (shangaanidel mäletatavasti 12).
- lehm annab piima ning liha (ka Aafrikas!), seetõttu on lehmad ka küla üks
olulisemaid varasid, mida vaenlase eest kaitsta
- lehmade arv näitab küla ja tema pealiku jõukust
|
Tantsud olid vihased - kaigastega ja puha |
Aedik on nii püha koht, et niisama sinna kondama ei minda
ja lehmaaediku valvamine oli noorte poiste jaoks vägagi austav ülesanne. Sealsamas
viiakse läbi ka mitmeid erinevaid tseremooniad – näiteks kõik pulmad algavad
just lehmaaedikus. Lehmaaediku kõrval asub alati ka pealiku ema - üks
tähtsamaid inimesi hõimus – maja. Eraldi aedik oli veel ka meestele, kes
tahtsid üksi olla.
|
Esinejad esinesid väga hästi |
Sinna aedikusse naised minna ei tohtinud ning samuti ei
tohtinud naine seal olevat meest kõnetada. Päris innovatiivne lahendus vanadelt
svaasidelt :)
Laulu- ja tantsuetendus (vaata ka videot postituse lõpus) oli igas mõttes sarnane shangaani
külas nähtule - riided, tantsuliikumised, laulude rütm. Ega siin väga palju
imestada muidugi pole, sest shangaanid on ju svaaside lähedased naabrid. Sest
ega soome ja läti kultuuritraditsioonid ning rahvariided ka ülemäära palju
eestlaste omadest erine. Esinejad olid äärmiselt hingestatud ning tollel
tulikuumal pärastlõunal pidasid etenduse kangelaslikult vastu (tantsuplatsi
kohale oli küll tõmmatud must võrk, et natukenegi päikese eest kaitsta).
|
Jalg peab käima kõrgele! |
Etendust oli koos mõne valgega vaatamas ka terve bussitäis kohalikke
kooliõpilasi, kes seal tantsude ajal midagi vahele hõikasid ja siis naeru
lagistasid. Kahjuks kohalikus keeles, mina igatahes huumorist aru ei saanud.
Pärast etendust pakuti veel võimalust teha 10-minutiline
jalutuskäik ülesmäge, et vaadata üle ka Mantenga juga. Algul ei osanud
seisukohta võtta, sest ööbimiskoht oli veel valimata ja vaikselt hakkas väljas
ehatama. Lõpuks siiski sai mõeldud, et kui juba siin olla, siis tuleb ikka üle
vaadata.
|
Mantenga kosk |
Ja see väike vaev tasus ennast kuhjaga ära. Mantenga kosk asus
äärmiselt maalilises paigas – ümber kõrged kaljud (mis on kose puhul muidugi
loogiline), rohelus ja vaikne järv. Kuna see kaalumine (kas tulla või mitte
tulla) võttis mõnevõrra aega, siis kõik teised külastajad (sh kari
valjuhäälseid lapsi) olid siin juba ära käinud ja nii valitses joa juures
kõrvulukustav vaikus. Väga kaua seda nautida siiski ei täinud, sest päike
laskus taaskord silmnähtava kiirusega.
Kuna terve pärastlõuna oli olnud Mantenga tähe all
(looduskaitseala, küla, kosk), siis tundus paslik olevat ka samanimeline hotell
endale valida. Üsna kultuuriküla lähedal mäe otsas asuski Mantenga Lodge, mida turismiportaalid üpris
kõrgelt hindavad. 655 emalangeni (ca 40€) eest anti üsnagi tagasihoidlik tuba
mäealuses majakeses. Mäealuses sõna otseses mõttes, sest Mantenga Lodge asus
mäenõlval ja retseptsioon asus selgelt kõrgemal kui see maja, kus pakutud tuba
oli. Selleks tuli isegi hotelli territooriumilt välja sõita ning altpoolt
väravast uuesti sisse. Aga niisama ööbimiseks käras küll, alguses ei saanud
küll otseselt aru, et millest nii vaimustunud hinnangud portaalides.
|
Kevad Mantenga Lodges |
Väikesed vihjed hakkasid tulema siis kui „üles“ restorani
mindud sai. See oli hoopis teise tasemega ja sealsed majad tundusid ka palju
kvaliteetsemad. Vabaõhurestoran (katusega, kuid seinteta) oli rahvast paksult
täis ning käis tõeline melu. Hästi palju oli kuulda prantsuse keelt, sekka ka
hollandit ja ingliisi. Kuna oli uus riik ja uued traditsioonid, siis valisin
menüüst kõige spetsialiteedima spetsialiteedi – „Iyasha Inyama“. Selle roa liha
ja osad juurikad küpsetati lahtisel tulel ning ühel hetkel lasti pannil suur
leek üles ja kohe pärast seda toodi pann ka lauale koos veel ligi kümne erineva
kausikesega, kus olid erinevad kastmed ja lisandid. See söök oli tõeline
kokakunsti meistriteos (vähemalt minu tagasihoidliku arvamuse järgi).
Maitsemeelte jaoks loodi selline kirev, kuid äärmiselt sobiv ja kokkuistuv
bukett. Igat ampsu, mille võtsin (segades liha kastmete ja lisanditega),
nautisin niipalju kui vähegi jaksasin. Julgen panna selle roa antud reisi
maitseelamuste kõige kõrgemasse tippu. Koosnes see järgmistest osistest:
marineeritud ja grillitud õhukesed veiselihaviilud, kroketid purustatud maisist
(pap croquettes), kodutehtud
ananassi- ja mangokaste, Mantenga oma pesto, küüslaugu ja päikesekuivatatud
tomatite kaste, grillitud juurviljad.
Pärast õhtusööki oli ka aeg päevale joon alla tõmmata.
Esimesed muljed Svaasimaast olid igati positiivsed. Kuigi ollakse LAV-ga nii
sarnased, siis silma oli jäänud ka mitmeid erinevusi. Jäin huviga ootama, et
millega riik mind järgmise paari päeva jooksul üllatada suudab.
No comments:
Post a Comment