Hommik Drakensbergis oli karge.
Kella seitsme paiku tegin kontrollärkamise, et olla kindel halli ilma jätkuvas
olemasolus. Ilm ei petnud mu lootusi ja paistis aknast üsna masendavana ning ka
vihma sadas, täpselt nagu eestlasele meeldib. Aga igast asjast tuleb leida
positiivset – see tähendas seda, et ei „pea“ minema ümbruskonna mägesid
avastama ja saab edasi magada. Nii eraldasin veel poolteist tundi sellest
päevast uneajale. Pool üheksa aga sai limiit täis ning seega tuli end jalgele
ajada.
Pärast kosutavat hommikukohvi
ning asjade pakkimist tuli välja valida teekond Johannesburgi. Kõige huvitavam
paistis olevat tee, mis möödub Sterkfontein Dami kaitseala kõrvalt. Samuti
paistis see olevat ka kõige otsem, kuigi ega kvaliteeti ju kaardi pealt ei näe.
Kõige otsem tee ja kõige kiirem tee võivad väga vabalt olla kaks täiesti eri
asja. Samas väga kiire mul polnud, peaasi, et valgel ajal (täpsustan: tegemist
ei ole rassistliku fraasiga!) linna jõuaks. Johannesburg on endiselt veidi
hirmutava auraga (põhjusega!), mistõttu pimedas ei tahtnud seal öömaja otsida.
Muidu võib juhtuda, et luugid lüüakse kinni teiste poolt ning kohas ja viisil,
mis ei kattu minu isiklike soovidega (nt oma vara ise omada ja/või edasi
elada). Aga linna oli maad veidi üle 350 kilomeetri, mistõttu väga kiirustama
ei pidanud.
Positiivne oli see, et vihm oli
lakanud, negatiivne aga see, et vihm oli asendunud uduga. Kui eile veel sai
nautida pilvede seest piiluvaid mägesid, siis tänaseks oli see lõbu kadunud.
Võis mängida mängu „Kujutan ise ette milline mägi siin udu sees on“.
See aga ei tähenda seda, et
sõitsin silmad kinni ja gaas põhjas. Seda varianti muidugi ei soovita ühelgi
juhul. Silmad skännisid pidevalt teeservi, lähedal kasvavaid puid, taevast ning
ei läinud vist veerandit tundigi kui saabus tõeline jackpot. Vähemalt minu
jaoks.
Enne reisi tellisin endale
väljamaalt raamatu „Aafrika lõunaosa linnud“. No selline korralik linnupede
piibel värviliste piltide ja kirjeldavate tekstidega kõigi esineda võivate
liikide kohta. Seda läbi lapates jäi silma päris palju põnevaid ja efektseid
liike, kuid erilise koha võtsid endale pikkade sabadega kangurlinnud. Kõik need
rohkem kui kolm nädalat, mis ma juba LAV-s olin veetnud, olin salamisi lootnud,
et ehk näen ikka neid kah. Kui praktiliselt kõik muud soovid olid täitunud,
siis neid ebaloomuliku hännaga händ-kangurlinde polnud kohanud. Kuni selle
hetkeni!
Händ-kangurlind |
Kuigi ka need isased, keda mina
nägin, olid pika sabaga, siis tegelikult võivad sabasulgede pikkused ulatuda
poole meetrini. Arvestades seda, et tiibade siruulatus jääb sinna 15
sentimeetri juurde, siis võite ise arvata, et kui pirtsakad selle linnuliigi
emased on, et isased niiiiii palju vaeva peavad nägema :)
Aga jah, minu sisemine
loodusfotograaf avas šampuse, tõi välja kalamarja ning korraldas tõelise peo.
Nägin neid kangurlinde päris mitme kilomeetri jooksul, ühes kohas oldi lausa
parves koos. Päris hea, sisuliselt kõige viimasel hetkel näidati need linnud
ikkagi mulle ära (vaevalt, et järgmiste päevade jooksul Johannesburgis oleks
neile peale sattunud).
Tee Sterkfontein Dami suunas |
Pärast tänase reisi kõrgpunkti
(need linnud olid ka geograafiliselt võttes kõrge seljandiku peal, päeva ühes
kõrgeimas punktis) läbimist jõudsin Sterkfontein Dami järve äärde ning sealt
hakkas sama nime kandev kaitseala. Kaitseala pisikestele teedele sisse keerama
ei hakanud, kuna aeg ei võimaldanud, aga silmad hoidsin endiselt lahti. Ja ega
siis ei jäänud ka autasud tulemata.
Valgesaba-gnuu |
Hüpikgasell |
Aga jah, iga asi saab ükskord
otsa. Nii sai otsa ka see tee ning peagi jõudsin Harrismithi linna. Sealt edasi
läks juba üsna kiire otsetee Johannesburgi poole. Enne kui gaasi põhja litsusin
(loe: sõitsin lubatud sõidukiirusega), kinnitasin veel Shelli tanklas keha nii
endal kui Hyundail. Pärast seda ootas ees vaba tee ja vaba maa. Sõna otseses
mõttes. Sõit läiks peamiselt läbi provintsi nimega Free State (e Vaba Riik).
Ning vaba see oli tõepoolest – vaba puudest, põõsastest, asulatest ja nii
edasi. Olid ainult põllud, lõppematud põllud. Free State on täiesti tasane maa,
mis samas on äärmiselt viljakas. Targad raamatud (loe: google) ütlevad, et
selles provintsis asub ligikaudu 30 000 farmi ning siin toodetakse 70% LAV
teraviljast. Kohalikud kutsuvad Free State’i muuhulgas Lõuna-Aafrika
leivakorviks.
Sellise suurusega
põllumajapidamisi polnud ma oma elus veel näinud, mõtlesin, et neid esineb
ainult USA-s või Austraalias. Kiirtee lõikas farmide maadest otse läbi ning
harv polnud juhus, kus põllud (või põld) oli mitukümmend kilomeetrit järjest.
Ühtset haritavat pinda katkestasid vaid üksikud taluhooned ning põlluvaheteed.
Seetõttu polnud ka imestada, et see provints pole just turistide seas popp
paik. Nipe-näpet siit muidugi leiaks, kuid ainult äärealadelt (Free State
ulatub muuhulgas ka Lesotho mäestikuni).
Põhimõtteliselt võiks ma nüüd
kirjutada, et sõit oli täiesti monotoonne kuni ühel hetkel hakkas Johannesburgi
siluett paistma, kuid päris nii see siiski polnud. Et paremini edasi anda seda,
mis nüüd juhtuma hakkab, siis kirjeldan natuke teed, millel sõitsin. Tegemist
oli neljarealise teega, vastassuunaliste sõidusuundade vahel oli üpris lai
haljasala, mida poolitas keskelt võrkaed. Antud kohas oli tee ääres ka selline
paarikümne meetri kõrgune kaljusein. Muidu oli tee nagu tee ikka. Aga mis siis
juhtus? Ühel hetkel märkasin, et eespool, vastutulevas sõidureas midagi juhtus.
Toimus mingi äkkpidurdamine, kuigi otseselt õnnetust ei paistnud olevat. Siis
aga nägin kohe ka põhjust – üle haljasala veeres ratas, autoratas (täpsemalt
väikebussi oma). Põrgates lendas ta sujuvalt üle võrkaia, tegi paar põrget meie
suuna autotee peal (kedagi või midagi tabamata) ning siis lendas vastu
kaljuseina. Mina asusin oma autoga sellisel trajektooril, et ratas hüples läbi
auto eest, kuid vastu seina põrkamist nägin ma juba tahavaatepeeglist. Seega
sekundite mäng.
Kui algselt vaatasin, et no
mida nalja – ikka eriti head logud liiguvad siin teedel. Ratas põrkas nagu väike
pallike auto eest läbi. Aga kui ma nägin peeglist, et millise hooga ta vastu
kaljuseina põrkas ja kuidas ta sealt teele tagasi põrkas, siis ausalt öeldes
tõmbas klombi kurku. Väikesest pallikesest oli asi kaugel. Tegemist oli
kummiümbrisega metallist torpeedoga, mis autot tabades oleks võinud kaasa tuua
väga jõhkraid tagajärgi. Arvestades minu plastist Hyundaid, siis ei oleks vist
olnud imekspandav, kui ratas oleks salongist puhtalt läbi lennanud. Hiljem asja
kaaludes oli selge, et tegemist oli olnud selle reisi konkurentsitult
ohtlikuima olukorraga. Lõvi kihvade lugemine paarikümne meetri pealt, pimedal
ajal savannis sõitmine, linnades ringi kondamine – kõik see oli olnud kökimöki.
Siin oli hetkeks olnud reaalne oht elule. Õnneks nägin eemalt ja kohaldasin oma
kiirust vastavalt ning igal juhul oleksin suutnud otsasõitu vältida, kuid kui
see laks oleks tulnud ootamatult, siis…
Johannesburgi siluett |
Joburgi (Johannesburgi
hüüdnimi) osas olin teinud hommikul väikest eeltööd. Ikkagi suurlinn ja mitte
just kõige ohutumate killast (kui nüüd pehmelt väljenduda). Ei tahtnud liiga
hilja avastada seda, et valitud öömaja asub linna kõige ohtlikumas piirkonnas
ja kõige vägivaldsemal tänaval. Seetõttu sõitsin hooga linna põhjaossa, kus
asuvad jõukamate ja ka ülirikaste linnaosad ning panin GPS-i sisse hotelli,
mida tripadvisor soovitas. Täpsemalt apartement-hotelli nimega Genesis Suites and
Confrencing. Hotellitoad asusid ühe büroohoone ülemistel korrustel,
keldrikorrusel oli aga supermarket. Ümbruskond paistis väikekodanlik, esmamulje
näitas ka üsna suurt juudi kogukonna hulka selles Fairmounti linnaosas.
Aga hotell oli väga viisakas.
Öö eest küsiti 849 ZAR-i (ca 60€) ning selle eest anti vastu avar kahetoaline
korter, millest ei puudunud köök, duširuum ja suur rõdu. Johannesburgis! Väga
heas asukohas! Seda enam kirun ma Mkuzes toda „Ghost Mountain Inni“, kus ma
maksin pea kaks korda rohkem mingi hallitusega toa eest. Nüüd ma olin
Lõuna-Aafrika Vabariigi suurimas linnas ja sain kõigi mugavustega korteri
sellise hinna eest. See küll ei sisaldanud hommikusööki (mida oli võimalik
restoranist eraldi osta), kuid samas oli hinna sees valvega autoparklaga
keldrikorrusel. See viimane oli Jozis (samuti linna üks hüüdnimedest) väga suur
väärtus ja oluline faktor.
Vaade rõdult - äike tuleb! |
Ja tuligi |
Vaade öisele Fairmounti linnaosale |
Nii ka minul. Autoga söögikohta
otsima minnes, oli esimeseks tegevuseks kõikide uste lukustamine. Siis alles
süüde sisse ja rihm peale. Väljas oli küll veel valge ja linnaosa tundus üsna
rahulik, kuid ma ju ei teadnud kohalikke olusid lõpuni. Riske ei tahtnud võtta.
Võib-olla olid hirmul suured silmad (miljonid inimesed ju elavad ning töötavad
siin linnas ja jõuavad igal õhtul elusalt koju), kuid sõites skaneerisin lisaks
liiklusele ka ümbruses toimuvat. Punase tule taga peatudes oli jalg gaasil,
käik sees ning jälgisin kõiki, kes läheduses liikusid. Aga ei märganud midagi
kahtlast - tavalised inimesed, tegemas igapäevaseid asju.
Üks, mida ei leidnud, aga oli
restoran. Siin pole väga seda kommet, et õhtuti rahvas jalutab, käib kohvikutes
ja restoranides (arvake ära miks). Seetõttu on söögikohti pigem vähe ja kõige
kättesaadavam oli tol pärastlõunal McDonaldsi nimeline. Tõesti ei viitsinud
väga palju ringi tiirutada ja autentsemat toiduplatsi otsida. Anonüümne, hästi
valgustatud ja suure turvatud parklaga kiirtoidukett sobis väga hästi. Toit
sisse ja kvartiirasse tagasi.
Suurlinna tuled |
Õhtu lõppes kaudselt reisimisega seotud filmiga „Terminal“ ja hea Lõuna-Aafrika veiniga. Väljas, muideks, oli ilm läinud ilusaks ning üle ümberkaudsete küngaste säras kitsuke noorkuu.
No comments:
Post a Comment