Kell pool seitse kellad helisesid, sest külalistemaja
rahvaga sai kokku lepitud varane hommikusöök e siis kell 7. Ärkamiseaegu oli
õues veel selline õrn koiduvalgus, kuid kui seitsmest hoovi peale astusin,
siras päike juba kõrgel taevas ning temperatuur puudutas juba kahekümnendaid,
hommikusöögi lõppedes oli viis kraadi juures (ei, ma ei söönud seal tunde).
Öösiti oli muide päris jahe (hommikusöögi kõrvale sirvitud ajaleht „Times“
väitis, et 12 kraadi). Alguses imestasingi, et miks vooditel on nii paksud
tekid, kuid arusaamine tuli juba esimese ööga. Kui päike on, siis on soe ning
kui päikest pole (vahet pole kas öö või pilvede tõttu), siis on jahe. Väga
lihtsad elutõed.
Goodey külalistemaja sisehoov |
Õnneks sai kasutada kiirteed (tasulist), sõita oli
ligikaudu kolmsada kilti. Kuna autosid oli väga vähe ja maantee neljarealine,
siis võis uhada nii kuidas torust tuli. Või noh, lubatud oli 120 km/h, kuid ega
sellest korea plastponist väga palju rohkem välja ka ei pigistanud. See oli
esimene kord, kus avastasin, et tegemist on ikka ühe kohutava masinaga. Kõik
oli ju justkui tipp-topp – väljanägemine täiesti ok (korealased on siin ikka
kõvasid edusamme teinud), auto oli uus (alla kümne tuhande kilomeetri läbisõitu)
ning masinas igatmasti tehnovidinaid (isetumenev peegel, iPodi ja Padi sisendid
jne). Aga… aga autol puudus igasugune jõudlus ning kütusekulu oleks eeldanud ka
palju väledamat minekut. Kombinatsioon mootorimaht kaks liitrit ja ainult
esisillavedu on sama idiootlik kui kahe jalaga tööhobune – kuidagi ta oma äket
veab, kuid mis tööd sa niiviisi teed. Tegelikult oli olukord ikka kohati
täiesti absurdne – kui teel oli väike kalle ülesmäge (tõesti minimaalne), siis
sain viimase käiguga sõita gaas põhjas ja mitte midagi ei muutunud. Pöörded
üles ei läinud, auto kiirendada ei suutnud, tegelikult läks isegi vastupidi –
kiirus hakkas raugema. 120 kilomeetrise tunnikiiruse pealt neljandale käigule
üleminek tundus ka narr. Aga seda tunnet kogesin ka edaspidi veel ja veel –
mägedes, möödasõitudel, maanteedel – mootori asemel oli sõidukil kapotil all
üks astmaatikust tuberkuloosihaige, kes joob bensiini (bensiinikulu oli ikka
10-11 liitrit sajale). Seega soovitan - jätke palun see mark meelde ja ärge
jumala eest endale säärast sõidukit ostke. Õnneks oli mul rendiauto, mistõttu
sain teda rahulikult ruunata ja lõpuks tagasi anda.
Teel |
Iseenesest on see LAV-i maanteeameti poolt väga avatud
lähenemine – ei eitata tegelikke probleeme ja motoriste teavitatakse ausalt
tegelikest ohtudest. Lisaks maanteeröövide siltidele teavitati veel ka kõrge
liiklusõnnetuse ohuga aladest ja muudest sarnastest elu-olu ning sõidumõnu
mõjutavatest asjaoludest.
Kui need sildid välja jätta, oli sõit üsna igav. Tegemist
oli alguses üsna tasase piirkonnaga ning joonsirget teed ümbritsesid
vaheldumisi põllud ja savann. Kuna tegu oli varakevadega (e kuiva perioodi
lõpp), oli kõik ühtlaselt kuivanud – akna kõrval oli stabiilne beež foon.
Eland River Falls |
Leia pildilt kaljuronijad |
Peaaegu oleksin õigest kohast mööda sõitnud, sest ühtegi
silti taaskord ei olnud ja vaateplatvormile suunduva raja parkimisplats oli
kohe pärast üht pikka maanteetunnelit. Õnneks olin selle reisikavas alla
jooninud, et kohe pärast tunnelit tuleb vasakule keerata. Teeraja alguses oleva
majakese juures tšillis ca 10 inimest, kellel olid neoonkollased vestid seljas,
ning nendele oli peale kirjutatud „Tourism
Safety Inspector, Mpumalanga Province“ e siis turismi turvainspektor.
Nendest üks uuris, et kas on soov juga vaatama minna ning jaatava vastuse peale
vantsis kaasa.
Põhjus oli tegelikult teada, siinkandis on ette tulnud röövimisi
(küll suhteliselt harva) ning ütleme nii, et ega see paik veel massturisti
jaoks väga valmis ei olnud. See selgus peagi kui rada suundus sõna otseses
mõttes musta auku – läbida tuli 211 meetri pikkune ilma valgustuseta vana
raudteetunnel. Ja ilma valgustuseta tähendas sõna otseses mõttes kottpimedas
käimist, giid-turvamees üritas oma mobiiliga e-peergu teha, kuid väga palju see
ei aidanud. Enese jaoks ootamatult tulin teises tunneliotsas suuremate
luumurdude ja kehavigastusteta välja (tegelikult polnud isegi väiksemaid).
Elandi joa ümbrus |
Pime tunnel |
Elandi juga |
Kui kunagi oli see tunnel ainuke eluliin, mis ühendas
LAV-i Mosambiigiga, siis tänasel päeval oli see paik täiesti inimtühi. Teisel
pool tunnelist välja astudes ei leidnud ma ees rahvamasse Elandsi juga kaemas,
selle asemel oli seal hoopis kaljuservale rajatud, kuid väga väsinud ning
auklik (ja mitmete mädade laudadega) vaateplatvorm. Vaade siiski oli vinge.
Hoolimata kuivast hooajast, oli juga täiesti olemas ning need 70 langusmeetrit
ja ümbritsev kaljune keskkond teevad sellest kindlasti külastamisväärt paiga.
Binokliga ringi vahtides jäi silma, et osad inimesed olid
otsustanud juga lähemalt vaadata. Kohe nii lähedalt, et kõlkusid köitega joa
kõrval kalju seinal. Eks igal ühel omad huvid, kuid mul hakkas kõhe juba
puhtalt vaatamise peale.
Highveld |
Enda töö eesmärgiks tõi ta Elandsi populariseerimise – et
inimesed tahaksid ja julgeksid siia tulla. Loomulikult uuris ta ka Estoonja
kohta, millest ta varem kuulnud polnud. Küsis, et kas meil lõvisid ja elevante
leidub – loomulikult leidub, aga ainult loomaaias. Karude ja huntide osas oskas
ainult õlgu kehitada. Kui tutvustasin talle Eesti vaimustavat kliimat, siis see
pani ta õlgu väristama. Ütles, et lund tahaks oma elus küll näha, kuid talle
meeldib siiski soe. Kuigi täna pidi olema ka tema jaoks veidi palav. See lõi
väikese häirekella tööle – kui kohalik aafriklane ütleb, et on pisut palav,
siis tasub vist põhja-eurooplasel veidi ettevaatlik olla. Välitemperatuur võis
olla seal kolmekümnendate keskel, täitsa mõnus oli, kuigi päikese käes seistes
hakkas suhteliselt kiirelt ebamugav.
Rääkisime tagasiteel veel ka madudest (millest siis
pimedas tunnelis ikka rääkida). Neid pidi siinkandis väga palju olema nii
ohutuid kui ka surmavalt mürgiseid. Näitena tõi ta musta mamba, mida ta paar
korda ka näinud oli. Päris lahe oli kuulata lugusid Aafrika ühest ohtlikumast
maost ajal, mil nähtavus oli kõvasti alla poole meetri. „Lohutas“ ta mind veel
sellega, et Krügeri rahvuspargis on madusid veel rohkem.
Kui oli selline märk, olid alati ka loomad |
Järgmine peatus oli Nelspruiti linnas (ametlik nimi
Mbombela), mis on Mpumalanga provintsi pealinn. Seal sai tangitud, sularaha, sööki,
jooki ning muud tarvilist varutud. Ees ootas ju Krügeri rahvuspark, kus teatud
kauba hankimine võis osutuda problemaatiliseks (kuigi see nii tegelikult ei
olnud).
Esimene tankimiskogemus oli ka harjumatu – kõigis
tanklates on teenindajad, kes sinu eest auto ära tangivad ja tihti samal ajal
ka aknad ära pesevad. Sina istud seni autos, raha või pangakaart näppus. Esiti
oli imelik, pärast harjus ära. Ning kui ütlesid, et nad laseksid paagi täis,
siis seda võeti ikka sõna-sõnalt. Esimese hooga lastakse automaadil tankida
seni kuni käib automaatne krõks – kodumaal tankides tähendab see minu jaoks
seda, et paak on täis. LAV-s tähendab see aga seda, et tankimine alles algab –
siis hakatakse käsitsi vaikselt juurde nõristama. Maksimum, mida nägin, oli
ligikaudu 10 liitrit, mida niiviisi lisati. Aga teenus oli mugav ning maksin
alati kaardiga – enamasti sai mobiilse makseterminaaliga asi aetud, kuid paar
korda tuli ka teenindusjaama minna.
Sellest ma aru ei saanudki, et kas neile
teenindajatele jootraha pidi andma või ei. Esimestel tankimiskordadel oli mul
20 randi näpus ootel, kuid teenindaja kadus kohe pärast makse vastuvõtmist
minema ja mul ei tekkinud võimalustki. Hiljem enam ei mõelnudki selle peale,
võimalik, et olin väga ebaviisakas.
Nalja pole, malaaria on seal reaalsus |
Bensuka kõrval oli ka suur silt, mis teatas, et olin
jõudnud malaariapiirkonda. Soovitati olla hoolas, sääskede vastu tõrjet
kasutada ja nii edasi. Lariami tabletid olid tegelikult juba ammu sees. Kogu
see lowveldi ala (platoo, mis asub
500-1500m kõrgusel merepinnast), kuhu jäävad nii Krügeri rahvuspark kui suur
osa Limpopo ja Mpumalanga provintsidest, on üks suur palavikuregioon. Lisaks
malaariale leidub siin veel igat masti põnevaid haigusi, millest „ägedaim“ on
vast tsetse-kärbeste poolt levitatav unitõbi. Hoolimata naljakast nimest ja
selle esinemisest kunagises (ja nõukogude ajal ainsas) „Piilupart Donaldi“
koomiksis, on tegemist äärmiselt ohtliku ja surmava haigusega.
Jane Goodalli Šimpansite Keskus |
Jane Goodall on maailmakuulus primaatide uurija (on
teinud seda tööd juba üle 50 aasta) ning Jane Goodalli Instituudi (JGI) looja.
JGI projekt Lõuna-Aafrika Vabariigis on just seesama rehabilitatsioonikeskus,
teise nimega Šimpansite Eeden.
Siia varjupaika on kokku toodud väärkoheldud
šimpanse Lääne- ja Kesk-Aafrikast ning LAV valiti seetõttu, et siin on loomade
kaitse paremini organiseeritud ning ka seetõttu, et nii ollakse turistidele
lähemal. See viimane on väga oluline sõnumi levitamise seisukohast – Kongosse
või Kesk-Aafrika Vabariiki ju keskmine turist ei satu. Kes soovib üritust
toetada, siis selle kohta leiab info eeltoodud kodulehelt või siis facebookist
- www.facebook.com/JGISA.
Šimpans pärastlõunat nautimas |
Kunagine ohver |
Talitaja koos toidunõuga, taamal hoolealused |
Šimpans muide on inimese kõige lähem sugulane, DNA klapib
98% ulatuses. Nad oskavad teha algelisi tööriistu (nt odasid) ning isasloomad
kasvavad isegi kuni 1,7 meetri pikkuseks (kaaludes 70kg). Metsikus looduses
šimpansid üle 40 aasta reeglina ei ela, vangistuses aga küll – näiteks 1930.-te
lõpus Tarzani filmis esinenud loom on täna veel täitsa elus ning oma 76
eluaastaga on oma inimestest kolleegid seljatanud. Kunagi olid need ahvilised ka
erinevate katselaborite lemmikloomad – täna teevad ametlikult šimpansitega
katseid vaid 2 riiki – Gabon Aafrikas ja … USA.
Paljukannatanud ahv vaatab inimesi kahtlustavalt |
Tuur oli üheaegselt nii koomiline kui traagiline.
Koomiline seetõttu, et loomad tegid igasugu lollusi nagu ahvid ikka teevad,
kuid traagika ilmnes siis kui meie seltskonna vahva giid nende saatusi
kirjeldas. See kinnitas taas, et inimeste julmusel pole piire. Ahve on
päästetud peamiselt LAV-st (koduloomad), Sudaanist, Kongost, Kesk-Aafrika
Vabariigist, Ekvatoriaal-Gineast jne. Toon mõnede isendite lood ka ära.
Karmi elusaatusega emasšimpans |
Üks isane oli samuti päästetud tsirkusest – tal olid ära
murtud kihvad ning teda oli ohtralt pekstud. Keskusesse jõudes oli ta äramineku
piiril, õnneks toodi elule tagasi. Veel üks isane päästeti Kesk-Aafrika
Vabariigi loomaaiast – looma puuri lukk tuli katki lõigata, sest seda polnud
aastaid avatud (see tähendab ka seda, et keegi polnud puuri puhastanud). Päris
mitmed päästetud loomad olid alkohoolikud (kuna neid pidevalt joodeti) - kes
oli olnud kusagil ööklubi juures, kes niisama tänavaartist. Praktiliselt kõiki
oli vähemal või rohkemal määral pekstud ning enamasti olid loomad alatoidetud
(päästmise hetkel).
Vaateplatvorm külalistele |
Üldvaade keskusele |
Kodune maastik |
Banaanisalud |
Teel... |
Paul Krugeri nimelise värava juurde sai jõutud veidi enne
viit. Enne mind olid sissepääsu juures veel 3 kohalikku siseturisti ja üks
tüügassiga. Viimase suhtes olid pargivahid kummaliselt ebaviisakad ja palusid
loomal lahkuda, ei saanudki aru et miks. :P Igatahes algus oli paljulubav – tüügassiga väljaspool pargi väravat
kondamas.
Aga entusiasm looma nägemise üle peksti nulli ära
vastuvõtulaua juures. Läksin õhevil näoga ja Wild Cardi lehvitades leti äärde,
mille peale tööpäeva vaikselt lõpetav pargitöötaja uuris, et kuhu minek.
-
„No ma siin mõtlesin, et võiks Skukuza kämpingus olla 4
ööd.“
-
„Teie reserveering palun.“
-
„Eeee…, no otseselt reserveeringut pole.“
-
„Kui reserveeringut pole, siis sisse ei saa!“
-
„Aaa.. no aga broneeriksin siis ära siin 4 ööd. Kas nii
saab?“
-
„Põhimõtteliselt saab, aga Skukuzas kohti pole. Fully booked!“
-
„….nuuks?...aga mõnes teises kämpingus?“
-
Klõbin-klõbin-klõbin arvutis. „Üheks ööks on Lower Sabie
kämpingus üks majake. Kas võtad?“
-
„No mis mul üle jääb, ikka võtan…“
Krugeri ööbimiste mittebroneerimine oligi tegelikult
reisiplaneerimise juures suurim (et mitte öelda ainus) möödalask. Kokkuvõttes
kõik lõpuks laabus rahuldavalt, aga oleks nädal hiljem samas kohas olnud, siis
oleks põhimõtteliselt kehv seis olnud (sest koolivaheaeg oli algamas ja siis on
null vaba kohta Krugeri lõunaosas). Ehk siis teadmiseks teistele – tasub
broneeringud varakult ära teha, nii võid kindel olla, et saad täiel rinnal
Krugeri pakutavat nautida.
Täna aga ei saanud enam midagi nautida. Lower Sabiesse
oli väravast 50 kilomeetrit, maksimaalne lubatud sõidukiirus rahvuspargis on 50
km/h, kell oli 5 läbi, kell 6 oli pime ja samal ajal suletakse ka
kämpinguväravad. Pimedaga pargis sõita ei tohi. Nagu isegi aru saate, siis
matemaatika ei klappinud – ei jõua mingi valemiga enne kuut Lower Sabiesse.
Kiiremini sõitmine ei tule kõne allagi – esiteks võib iga hetk sulle ninasarvik
teele astuda ja teiseks kiirust mõõdetakse. Selle kohta pilgutas muhe
pargivalvur, kes öömaja leidis, silma ja ütles, et pärast Skukuzat ei ole ohtu
et mõõdetakse (aga sa ei kuulnud seda minu käest). Sellegipoolest üle 50 km/h
spidomeeter ei läinud, aga väga alla selle ka ei saanud sõita. Kuigi oleks
tahtnud. Oli selline mõnus õhtuvalgus ja tee ääres nägi hulgaliselt loomi.
Esimese poole tunni jooksul nägin ära hüäänid (keda järgmistel päevadel nägin
vaid 1 korra), elevandi, impalad, kümned erinevad linnud, kaelkirjaku, pühvlid
jne. Selline loomade virvarr käis, et reaalsustaju hakkas kaduma – on see ikka
tõsi, mida silmad näevad? Õhtune aeg oli loomad aktiivseks teinud ning
aktiviste jagus iga nurga taha.
Et veel kirjeldada olukorda – ühtegi aeda kusagil pole
(ainus aed on ümber rahvuspargi – aiaga on ümbritsetud poole Eesti suurune
ala), tee läheb lihtsalt läbi savanni. Kõik loomad, keda ümberringi näed, on
metsikud. Kell 18.05 olin 10 kilomeetri kaugusel Lower Sabie kämpingu väravast.
Siis läks hoobilt pimedaks ja huvitavaks.
Esimene „huvitav“ hetk. Kaugtulede vihku astub suur
elevandipere. Jäädakse seisma. Jääb ka auto seisma. Paar minutit ei toimu
midagi. Väike elevandipoisu hakkab vaikselt põlevate silmadega looma vastu huvi
tundma, ema muutub tal närviliseks. Autos olijad muutuvad samuti närviliseks.
Hyundais võetakse vastu otsus, et lasen tuled ära. See õnneks aitas ja tee vabastati.
Teine „huvitav“ hetk. 10 minutit pärast intsidenti
elevantidega tabab valgusvihk kedagi tee peal kõndimas. Lõvi! Päris isalõvi!
Kuna massivahe oli seekord auto kasuks, siis liikusin vaikselt lähemale.
Loomade kuningas ei teinud väljagi. Ühel hetkel olin kõrvuti kitsal asfaltteel
– ülimat kiskjat lahutamas kõrvalistujast vaid paar meetrit maad ja õhuke kiht
korea terast (tuntud ka kui plastik). Seekord alamliik valitsejale korda ei
läinud – korraks visati pilk möödujale („Mis vahite, lõvi pole ennem näinud
või??“) ja vantsiti edasi trajektoori muutmata. Autos valitsenud meeleolud olid
paanika ja vaimustuse kombinatsioon.
Pimedas savannis sõitmine aga oli väga-väga-väga halb
variant, kiirus oli 20-30 km/h maksimum ning adrenaliin oli laes. Iga hetk võis
keegi ju ette hüpata. Tee ääres polnud eurokraave ega –pervi, akaatsiaoksad
puudutasid autot, kui liiga teeservas sõitsid.
Kõige „huvitavam“ hetk aga oli paar kilomeetrit enne
laagri väravat. Tee peale ilmus taas üks viirastus, tohutult suur viirastus.
Seekord siis võimas täismõõdus ninasarvik. Suuruse mõttes jäi auto talle
mõnevõrra alla ning ka see loomariigi esindaja otsustas, et kõige õigem oleks
tee peale seisma ja passima jääda. Passis ja vahtis otsa, tundus üsna ergas
olevat. Ootasin mõned minutid, ei midagi. Sellise müraka selja tagant juba
paari meetri kauguselt mööda ei sõida (tegelikult seal polnudki niipalju
ruumi). Ninasarvikud on tuntud oma keevalise iseloomu poolest ning ohu
tunnetamisel võib see „loomtank“ täiesti vabalt ka autot rünnata. Ja sellise
stsenaariumi rakendumisel… no sellist stsenaariumit ei tahtnud läbi teha.
Otsustasin, et kasutan taas seda taktikat, et lasen tuled ära. Mõeldud, tehtud,
kuid ninasarvik passis edasi. Möödus taas mitu minutit. Kuigi tuledega
vilgutamine on soovituste järgi halb mõte, siis pimedas edasi passimine ei
tundunud enam kestlikuna. Panin taas tuled põlema (ei vilgutanud) ning tohutuks
kergenduseks otsustas sarviline selle peale rahulikul sammul tihnikusse
marssida.
Hütt Lower Sabies |
Pärast väikest värskendust sai end sääsetõrjevahendiga
kokku mäkerdatud ning maja ees toolidel istudes keha kinnitatud. Menüüsse
kuulus Pretoriast kaasa ostetud valmis söögikraam, väga suur osa kaasteelistest
aga hoopis grillis. Iga hüti juurde oli üles seatud väike grillahi ning söed
hõõgusid peaaegu igal pool, kuhu vaatasid. Teadagi – lõuna-aafriklased ju kõvad
grillijad.
Provianti hävitades ja õlut libistades sai nüüd ka natuke
seedida, et mida siis täna kogetud sai. Loodushuvilistest loomasõprade ja
tegelikult ka tavaturistide üks suuri Aafrikas käimise eesmärke on näha Suurt
Viisikut e siis pühvlit, leopardi, lõvi, elevanti ja ninasarvikut. Nende
nägemine pole kunagi garanteeritud, kuid lootus alati jääb ning see lootus oli
ka mul, kui siiatulekut plaanisin. Mis siis täna juhtus? Ühe tunni jooksul näidati
suurest viisikust ära 4 looma (ainult leopardi ei näinud). Ühe tunni jooksul!
Ja seejuures sai tehtud tegelikult kõik selleks, et mitte loodust jälgida –
sõitsin nii kiirelt laagri poole kui veel võimalik oli ja ikkagi selline
vedamine. Krugeri Rahvuspark üllatas ja hämmastas esimestest hetkedest peale. Lootsin,
et saan järgmisteks päevadeks ka ööbimise korraldatud ning täiel rinnal seda
kõike nautida. Selle mõtte pealt on hea päev lõpetada, homne äratuskell loodetavasti
tiriseb kella viie paiku.
No comments:
Post a Comment