Head aega, Svaasimaa! Selle
lause võiks panna tänase päeva koondnimetuseks. Kuigi rahvusparke, mida
külastada, on siin veel, siis neid on veel ka Lõuna-Aafrika Vabariigis. Ning
selleks, et saada ülevaadet võimalikult erinevatest ökosüsteemidest, oli soov
nüüd suunduda ranniku suunas.
Kell 8 tirises äratuskell (loe:
telefon) ning sõidupäevale sobivalt väljas sadas. Nii ei teki väga kahetsust,
et niisama sõitma peab. Kui päike paistaks ja väljas hõljuks mõnus tuuleke,
siis tekib alati kripeldus, et võiks sinna sisse põigata või toda vaadata, kuid
vihmaga saab rahulikult sõita. Nii rahulikult kui Svaasimaa teed seda
võimaldasid.
Vihmaga oli kogu hommikusöögi
seltskond kobinud siseruumidesse. Aga see polnud kahandanud pakutava
toidukraami kvaliteeti ega hulka. Võtsin kohvikõrvaseks praemuna, praekartuli,
praesibula ning praevorstikestega. Magustoiduks prae… no tavalisi puuvilju.
Kõht oleks laulnud kõige selle peale kui ta poleks nii täis olnud. Kiitus
Mantenga Lodge’i kokkadele taaskord.
Rahvusmuuseumi sissepääs |
Kella 9 paiku muuseumi värava
taha jõudes olid vastakad tunded. Territooriumi piirava aia värav oli küll
lahti, kuid napilt nii laialt, et üks auto läbi mahuks (kui väga hoolikalt
sõita). Et kas on siis avatud või mitte? Täpseid kellaaegu polnud mul kusagilt
võtta, mingeid silte ka ei olnud. Seega sõitsin sisse. Parklas ühtegi autot
polnud, kuid muuseumihoone uks oli lahti. Sisse astudes leidsin eest ühe
üllatunud näoga tädi, kes rõõmsalt küsis, et mis asjus tuldi. Pilk maas ja
varbaga enda ette tonksides siis ütlesin, et tahaks nagu museaale vaadata.
Selle üle oli tal väga hea meel ja veel rõõmsamalt ütles, et nad avavad kell
10. No selge siis, pole hullu, saab turul ära käia ja siis tagasi tulla. Samas
tuleb mainida, et tagasi tulles ei olnud mitte midagi muutunud. Tädi istus sama
koha peal, teisi külastajaid polnud. Aga no kui kell 10, siis kell 10.
Malandela’s oli see paik, kus
asuvad mitmed erinevad käsitööpoed. Kõige rohkem pakkus huvi Swazi Candles nimeline töökoda/kauplus, kus nagu arvata võite, müüdi
küünlaid. Aga mitte tavalisi küünlaid vaid väga erilisi. Selliseid, mille
poolest Svaasimaa käsitöölised päris kuulsad on. See kuulsus väljendus ka
külastajate arvus – kuigi oli varane hommikutund ning vihma sadas ning
käsitööturg asus üsna eraldatud paigas (linnast 15 km kaugusel), oli küünlapood
puupüsti rahvast (loe: valgeid turiste) täis. Kõik tahtsid endale midagi
mälestuseks osta ja ei olnud ka mina erand.
Svaaside küünlad |
Väikeseid kujukesi aga
voolitakse üleni kirjust küünlavahast. Antud müügikohas oli ka töökoda ning
niiviisi sai kiigata ka antud protsessi köögipoolele. Väikeste kujukeste
voolimine tegelikult oligi voolimine. Toorik oli tavaline kandiline
küünlaplönn, millel oli taht sees. Meister asetas selle kuuma vette, vaha
pehmenes ja voolimine võis alata. Kuju vormus nende nobedate näppude all väga
kiirelt, sest ega passida aega polnud. Vaha oli pehme vaid minut-kaks, siis
tuli uuesti vette kasta. Lõpuviimistlus käis väikese noakesega, lõigati sisse
silmad, suu ja muud säärased osised. Ning valmis ta oligi. Nagu pildilt näha,
oli värvide ja kujude valik väga suur.
Ise siiski loomakujusid sealt
kaasa ei ostnud. Ei tekkinud sellist tunnet, et ühel ilusal päeval (tegelikult
küll suure tõenäosusega õhtul) peaks kodus hakkama ninasarvikut või lõvi
põletama. Küll aga läksid ostukorvi erinevad svaaside rahvusmotiividega küünlad
– nii endale koju kui häädele inimestele kingituseks. Väljanägemise poolest
olid need pigem sisustuselemendid kui küünlad, väga efektsed igatahes.
Järgmine müügikoht oli nimega „Baobab batik“, mis müüs spetstehnikas tehtud kangaid, kangatooteid ja
pannoolaadseid pilte (nii suuri kui väikeseid). Algul vaatasin, et siin on
tooted nii kallid, et ei täi midagi osta. Siis aga küsisid ühed teised
poekülastajad nende valmistamise tehnika kohta. Müüjatel oli selleks puhuks
lausa üks kangaste kaust olemas, kus siis iga etapp oli eraldi välja toodud.
Ning siis selgus, et need mustrid polnud riidele niisama joonistatud vaid
tegemist on väga pika protsessiga. Esmalt võetakse täiesti tavaline valge
kangas, mida siis töödeldakse värv-värvi haaval vaha ja riidevärvidega.
Sisuliselt käib asi nii, et iga värv kantakse riidele eraldi. Selleks, et kanda
lõuendile must värv, kaetakse ülejäänud kangas küünlavahaga ning vahatamata
jäetakse ainult need kohad, mis tuleb mustaks värvida. Siis kantakse must värv
peale ja kuivatatakse riie päikese käes. Niiviisi toimitakse kõigi värvidega ja
keskeltläbi on ühe kanga loomisel 7 erinevat etappi. Kõige lõpus visatakse
kangas keevasse vette, et kõik vahajäägid välja tuleksid. Antud värvilist
kangast võib vabalt pesta, triikida ja nii edasi, sest värvid on tugevalt fikseeritud.
Pärast sellist ülevaadet sain
järsku aru, et need hinnad tegelikult ei ole üldse kallid. Veidi alla 20€ ühe
40x50cm suuruse savannimotiiviga pildi eest ei tundunud enam ülemaksmisena. Inimesed
olid kõvasti vaeva näinud ning tulemus oli huvitav ja väga aafrikapärane. Küll
aga tasub ära mainida, et päris palju liigub ka sellist võlts-batikut. Ka
sealsamas Malandela’se turul olid osades müügikohtades sellised sarnased
Aafrika-motiividega riidest pildid, rätikud, sallid, kuid need olid ilmselgelt
(riide)trükikodade toodang. Selles mõttes ei saa muidugi öelda, et need seal
olid võltsingud – tegemist oli lihtsalt trükitud kangaga. Ehk siis otseselt ei väidetud, et see on see
traditsioonilises tehnikas toodetud batik. Samas oli näha, et kopeeriti just
neidsamu motiive ja mustreid, mida käsitöömeistrid teevad. Kõige lihtsam viis
piltide puhul aru saada, et mis on tõeline ja mis mitte, oli vaadata pildi
tagumist poolt. Originaali puhul on see täpselt samasugune nagu esimene pool
(sest värv immutatakse riidesse), koopia puhul on see aga tihtipeale lihtsalt kas
must või valge riie. Riideesemete (nt sallide) puhul on see keerulisem, kuid
loogika on sama – vaata vastu valgust, kõik mustrid peavad ideaalselt klappima.
Kui on erisusi, siis on selge, et tegemist on trükitud kangaga.
Paarist müügipunktist soetasin
veel suveniire, kuid enam mitte midagi nii elegantset või ehedat. Kuna
vihmasadu vaikselt tihenes ja kella kümne piir oli vahepeal ületatud, siis
saigi muuseumisse tagasi sõidetud. Leidsin tädikese praktiliselt sama koha
pealt, kus ta oli olnud tund aega tagasi. Kõik muu oli ka endine – külalisi
polnud, ruumid olid pimedad. Siiski nüüd oli muuseumi staatus muutunud – see
oli avatud. Pärast piletiraha maksmist tutvustas valvur ka külastamise
ordnungit – kust tuleks alustada ja kuidas liikuda. Lisaks sellele näitas ta
ära valgustite eripärad – nendega oli siin püütud ökonoomitseda, sest üles oli
sätitud andurite süsteem. Mõte oli hea, kuid sellel oli samas ka väga suur
miinus, mis avaldub just paigas, kus külalisi käib vähe. Nimelt oli asi sätitud
selliselt, et tuled lähevad põlema ruumi sisenemisel ja siis põlevad
automaatselt ca 5 minutit. Kui selle viie minuti jooksul keegi ruumi sisse ei
astu, siis tuled kustuvad. Ideel on selles mõttes jumet, et tuled niisama ei
pea ju põlema päevad läbi. Samas olid andurid ainult ukse juures ning viie
minutiga ühte saali läbi vaadata ei jõudnud. Niisiis juhtus mitu korda see, et
ühel hetkel lihtsalt läks saal pimedaks (sh vitriinid) ja tuli marssida ukse
juurde, et uuesti anduritele meelde tuletada, et olen veel siin. Üks kord seda
teha oli ok, kuid 3-4 korda järjest edasi-tagasi silkamine hakkas vaikselt
närvidele käima. Oleks siis veel keegigi seal muuseumis olnud, aga ei – kõik
tuli ise teha.
Svaasi meeste rahvarõivad |
Käsitööde näidised |
Eritähelepanu all olid
rahvarõivad ja pidustused. Svaasimaal on 2 väga tähtsat püha – Incwala ja
Umhlanga Pillirootants.
Sõjapidamise vahendid - kilbid, odad, nuiad |
Palun väga - padjad |
Umhlanga ekspositsioon |
"Pärnu loodusmaja" näitus |
Kokkuvõttes võis siiski
muuseumikülastusega rahule jääda. Ülemäära palju targemaks küll ei saanud, kuid
samas ei maksnud ka pilet eriti midagi. Seega kes sinnakanti satub ja on
tunnike vaba aega, sellel soovitan kollektsiooni üle vaadata.
Suhkrurooistandus |
Svaasimaa külaelu I |
Svaasimaa külaelu II |
Niiviisi tuligi väike närv
sisse kui ametnik viipas, et nüüd on minu kord. Otseselt ju midagi illegaalset
kaasas ei olnud ning midagi valesti ka polnud, aga ikkagi… Hakkasin juba autot
ära parkima kui piirvalvur endiselt vehkis. Ütles, et mine, mine, mine, sõida
edasi. Arvestades seda, kui põhjalikult eelnevaid masinaid läbi tuulati, oli
minu läbi laskmine suur üllatus (minu jaoks). Ega nad ei teadnud ju, et ma
turist olen. Läbi lasti ka minu taga oodanud sõiduk. Ainuke asi, mis mind
eristas läbi otsitud sõidukijuhtidest, oli nahavärv. Pärast veel järele mõeldes
ma muud põhjust piirivalvuri valikule ei leidnudki. Minu ees olnud autode
reisijad olid olnud kõik mustanahalised ja nende sõidukid tuustati läbi, minu
järel sõitnud valge vanapaari masin aga läbis piiripunkti samuti peatumata.
Hmm… Piirivalvurid ise olid muide kõik mustanahalised.
Tagasi LAV-s |
Kuiva hooaja tee |
Hotelli leidsin kiirelt üles,
väga uhke paistis nii seest kui väljast. Uhkeks osutusid ka hinnad – tavaline
kahene tuba 1525 randi (ca 105€). Ohohohohoooo… See oli väga selgelt rohkem kui
kusagil seni olin maksnud. Esimene reaktsioon oli selline, et mõtlen veel. Seda
ka teenindajale ütlesin. Otsustasin Mkuzes ringi sõita ja alternatiive otsida,
see hind oli ikka natuke liiga soolane niisama voodikoha eest. Sõitsin siin,
sõitsin seal, aga tühjagi. Mitte ühtki hotelli, pansionit, võõrastemaja, BjaB-d,
kodumajutust, lodge’i või muud sarnast. Võib olla oli selline koht olemas, aga
mina seda igatahes ei leidnud. Linnake ise oli selline mitte kõige kaunim –
lagunenud majad, räpasus ja kahtlane kontingent. Teisalt polnud lähedal ka
ühtki teist linna ning hakkas pimenema.
Ghost Mountain Inn |
Nagu mainisin, oli esmamulje
hotellist hea, tundus luksuslik. See mulje kestis ka toa poole sammudes.
Kohvrid sisuliselt kisti käest ära ning ruumid olid paigutatud ühele
tasapinnale niiviisi, et iga toa uks avanes siseaeda. Tundus selline äärmiselt
õdus ja privaatne ööbimiskoht. Tuppa jõudes kahjuks tekkisid mainesse mõrad,
vannituba uurides aga lausa kihvatas kui nägin, et laes oli ühes kohas õrn
hallitusekirme. No mis mõttes küsitakse sellist ülikõrget hinda (LAV mõistes)
ning vastu pakutakse keskpärast teenust? Jah, tuba oli suur, seal olid LCD
telekas, külmkapp ja laiad tasapinnad. Samas voodilinad olid väsinud, interjöör
vajas selgelt uuendamist, kraanid vannitoas väga hästi ei töötanud ning
hallitust juba mainisin. Tubades puudus muide ka wifi, seda sai tasuta kasutada
vaid hotelli lounges. Prõõkama ei viitsinud kah minna, ei tahtnud oma tuju
rohkem ära rikkuda.
Ettevaatavalt võin öelda, et
see oli reisi selgelt kalleim majutus, kuigi sai ööbitud ju Pretoria äärelinna
villas, tipphooajal Krugeri rondavelides, hiljem veel ka India ookeani kuurorti
butiikhotellis (lummava vaatega ookeanile), Drakensbergi mägedes suures
privaatses kahekorruselises majas ja Johhanesburgi äärelinnas, väga kvaliteetse
tasemega korterhotellis. Ehk siis hinnaedetabeli pani Ghost Mountain selgelt
kinni, kuid pakutava kvaliteedi mõttes oli kõvasti tagapool. Samas ma oskan ka
arvata sellise hinnataseme põhjuseid – hotellil oli suur aiaga piiratud
territoorium, mis külgnes järvega, lisaks olid seal basseinid, suur park ja
jalutusrajad. Innis oli oma kauplus, a la carte restoran, spa, tennisväljakud,
jõusaal ning pakuti väga erinevaid lisateenuseid (safarid, laevasõidud jne).
Tegemist oli sellise kõik-hinnas asutusega, kus võisid oma puhkuse vabalt nii
ära veeta, et ei pea hotelli territooriumilt lahkuma. Olulist rolli mängis
muidugi ka see, et konkurente pole ja suur looduskaitseala on lähedal.
Aga see selleks. Mina tarbisin
sellel õhtul teenustest ainult televiisorit ja külmkappi (kuhu tõstsin oma
toiduained), sest lisaks reisipäeviku kirjutamisele vaatasin poole silmaga ära
ka „Expendables“ nimelise filmiseeria mõlemad osad. Imeliselt absurdne
tulistamisfilm. Kella 10 paiku hakkasid teise osa tiitrid jooksma ning pärast
seda läks tuli kustu.
No comments:
Post a Comment