Silmad tulid lahti 1,5 tundi enne sadamasse jõudmist ning
suuresti tänu sellele, et antud asjaolust läbi laeva siseraadio teada
anti. Väga vahva ja kaval vidin on igatahes kajutitesse monteeritud – kõlar,
millest tuleb muusika ja mille valjusust on võimalik mugavalt reguleerida ja
vajadusel ka välja lülitada. See kõik aga ei kehti juhul kui avaldatakse
ametlikke teadaandeid – turvateateid, kaptenitervitust ja siis veel lugematul
hulgal reklaame, mis kutsuvad ostma viina, õlut, lotopileteid jne. Ning seda
kõike kolmes keeles. Sellisel juhul kaob siseraadiolt see oluline funktsioon (volüümi
kontrollimise võimalus) ära. Kõik see kammarajura tuleb nii kõvasti kui kõlar
kannatab ning isegi see ei loe kui raadio on välja lülitatud. Turvateadetest saan
veel aru, kuid reklaamipausid hakkavad üsna kergelt pinda käima.
Enne hommikusesse Stockholmi sukeldumist sai veel end ära
kasitud ning kerge hommikusöök tehtud. Pool tundi enne laeva sildumist olin aga
juba laeva ukse juures ootel. Seda selleks, et võimalikult kiirelt linna
suunduva transferbussi peale saada. Sest ega nüüd ülemäära palju aega kah üle
ei olnud – laev saabus 10:00 ja lennuk lahkus 13:55 (lennujaamas pidi olema
soovituslikult 12:30) ning Stockholmi kesklinnast oli Arlandesse 45 minutit bussiga.
Kõigepealt pidi aga kesklinna saama.
Kui laeva uksed avati, siis sai esimesena kiirelt minema kapatud…
selleks, et avastada asjaolu, et samal ajal avati uks ka laeva tagumises osas,
mis oli terminaalile oluliselt lähemal. No aga polnud hullu, transferbuss oli
ukse ees ja pooltühi. Üllatuslikult kasutas väga vähe inimesi võimalust minna
bussiga. 15 minutiga saadi ühisliikur siiski üsna täis ja veerand tunni pärast
astusin juba Central Stationi (bussiterminal Cityterminalen on kohe selle
kõrval) ees maha. Pühapäevahommikune Stockholm oli üsna inimtühi.
Arlanda lennujaam |
Täna buss sobis (bussid lähevad muide iga 10 minuti
tagant, seega ootama ei pea). Veidi enne keskpäeva saigi oldud Arlanda
lennujaama terminaal number 5 ukse ees. Kõik sujus meeldivalt.
Aga miks üldse Stockholm? Miks mitte startida Tallinna
lennuväljalt või siis Riiast või Helsingist? Põhjus on väga lihtne ja
kohutavalt labane – läbi Stockholmi sai antud ajahetkel Johannesburgi kõige
odavamalt. Piletid said ära ostetud alles augusti algul (seega veidi üle kuu
enne reisi) ning Stockholmi edu teiste alguspunktide ees oli väga suur. Kui
oleks alustanud Tallinnast, oleks piletihind tulnud ca 830€, Helsingist olid
odavaimad piletid täpselt sama kallid, Riiast oleks 800-ga saanud. Stockholmis
jäid Riia hinnast odavamaks väga mitmed lennufirmad – British Airways, Virgin,
Ethiopian Airlines, Turkish Airlines, Qatar Airways ja Emirates. Arvestades nii
vahepeatustes olemise aegu kui ka lennu kogupikkust tuli välja, et kõige
paremini sobis kõige odavam. Super! Ning kõige odavam oli Emiratesi pakkumine, mis jäi isegi alla 600€ (mitte palju, aga siiski). Isegi koos
laevapiletite ja transferidega oli Stockholmist minek seega väga selgelt odavam
kui lähim alternatiiv. Ning kui vedajaks on veel maailma parimaks tunnistatud
lennufirma, siis mida sa hing veel ihkad.
Eestist minek siiski oli korraks veel kaalumisel
(mugavuse mõttes), kuid see oleks tähendanud kaht ümberistumist ja absurdset
pikka sõiduaega ning oleks tähendanud ka vahepeal ööbimist kas siis Londonis
või Amsterdamis ehk siis igasugune mõttekus kadus tegelikult ära. Nii
majanduslik kui ka mugavusest tulenev. Laevaga Rootsi ulpides ärkad hommikul
üles, lähed lõunal lennuki peale, öösel üks vahemaandumine ja järgmine hommik
oled kohal. Ja tunned end veel enam-vähem inimesena. Kaks ümberistumist ja
lennujaamades passimist oleks juba üsna ruineerivalt mõjunud.
Lennujaamas said kohvrid enne check-ini veel ka ära
kiletatud, et vähendada vargusriski (Johannesburgi lennujaam on selle poolest
tuntud) ning kaitsta veidigi sumadanide välisilmet. Ega see õhuke kile varast
takista, kuid lootus oli, et vargad on laisad ning valivad oma ohvriks pigem
kiletamata kohvri. Ei tea kas see loogika töötas või mitte, igatahes
ettevaatavalt võin öelda, et pagasiga midagi halba ei juhtunud.
Check-in läks ludinal. Korra küll teenindaja helistas
kuhugi, kuid see tulenes sellest, et sihtkoht oli LAV, kuhu Eesti kodanikul on
vaja viisat. Kuna Estraveli kaudu olid passid aegsasti vajaliku dokumendiga
varustatud, ulatati peagi pardakaardid. Pagas kaalus kokku 39kg, seega varu oli
kõvasti (lubatud oli 30kg per kärss).
Emiratesi lend Dubaisse väljus õigeaegselt ning ega väga
ootama seekord ei pidanudki. Turvakontrollist läbi, kohvikus üks muffin ja
kohvi ning juba hüütigi maha, et on aeg lennukisse minna.
Analoogselt Qatar Airwaysiga kogetule, oli ka Emiratesi
lennuk (Boeing 777-200) mugav ja istmevahed suured. Isegi nii suured, et
minusugune ligi-kahemeetrine sai jalad välja sirutada ilma seljatuge alla
laskmata. Kohe päris imelik hakkas, ei osanud selle ruumiga midagi peale
hakata.
Ararati mägi ja päikeseloojang |
Eraldi võiks ära mainida ka teeninduse ja toidu. Ka
turistiklassis istudes suudeti tekitada selline tunne, et oled nende jaoks
oluline klient. Ei, mitte läbi klaasistunud võltsnaeratuse vaid väikeste
asjadega. Lennusaatjad olid äärmiselt tähelepanelikud ning reageerisid
soovidele väga kiiresti. Sellised detailid nagu väike kingitusepakike lastele,
aitasid ka üldmuljele kaasa.
Ning toit oli lihtsalt suurepärane. Lennukitoidu kohta on
tavaliselt kiitus ka see, kui öelda, et see on söödav, kuid Emirates pakkus
päriselt häid roogasid ning söögi kõrvale anti ka päris kahvel ja nuga.
Õhtusöögil oli kokku neli käiku – eelroog (kreekerid juustuvalikuga, väike
salat), pearoog (rikkalikult maitsestatud lambaliha juurikatega, mis viis lausa
keele alla), puuviljasalat magustoiduks ning siis veel tee/kohv koos koogi ja
küpsistega. Kõrvale võtsin mahla ning punast veini (hoolimata asjaolust, et
tegemist on Ühendemiraatide lennufirmaga oli menüüs ka alkohol ja see oli
tasuta). Kõhu sai ikka korralikult täis. Enne maandumist pakuti veel väikest snäkki.
Õhtune Dubai |
Dubaisse jõudis teraslind (milles küll palju terast
ilmselt pole) hilisõhtul, veidi peale kümmet. Välistemperatuuriks oli sellisel
hilisel tunnil seal 32 kraadi plussi. Seda kuumust aga nautida väga ei saanud,
sest ootamas oli suur ja võimas Dubai rahvusvahelise lennujaama terminaal
number 3, alajaotusega „C“. Järgmine lennuk startis 4.40 öösel, seega pehmelt
öeldes oli tiba aega ringi vaatamiseks. Tiba on siis antud juhul peaaegu 6
tundi.
Paar sõna ka Dubaist. Dubai on nii linnanimi kui ka
emiraadi nimi, mis kuulub Araabia Ühindemiraatide sõbralikku perre. Tegemist on
ühe naftast ja rahast läbiimbunuima piirkonnaga maailmas. Maa seest pritsib nii
palju õli (loe: raha) välja, et sealsed inimesed ei oska sellega enam midagi
tarka peale hakata. Nii on seal merre ehitatud (täiesti tühja koha peale)
kuulsad palmilehekujulised saared, maailmakaarti imiteeriv saarestik ning Dubais
asub ka praegune maailma kõrgeim hoone – 829,8 meetri kõrgune Burj Khalifa.
Lisaks ollakse veel tuntud maailma suurimate kaubakeskuste poolest, linnas on
suusakeskus (siseruumides), Dubai lennuväli ning lennufirma on üks maailma
suurimaid ning kiiremini arenevaid maailmas. Seda rida võiks siin pikalt
jätkata, kuid mõte jääb endiseks: raha neil on.
Dubai uhke lennujaam |
Minu puude selle emiraadiga piirnes seekord ainult
lennujaama transiittsooniga, mida tegelikult polnudki väga vähe. Emiratesi
lennufirma kodulennujaam jaguneb kolme terminaali vahel ning esimese ja
kolmanda vahel liikleb rong. Kuigi tegemist on suure ja võimsa
transpordikeskusega, ei olnud see siiski piisavalt võimas Dubai ambitsioonide
jaoks, mistõttu ligikaudu kuu pärast antud reisi lõppu avati uus lennuväli, mis
on olemasolevast selgelt suurem. Ning ambitsioonid on tõesti suured ning neid
täidetakse suure hooga. Kui aastal 1990 liikus läbi Dubai lennujaama ca 4,5
miljonit inimest aastas ja aastal 1998 ca 10 miljonit, siis 2004 ületati juba
20 miljoni reisija piir, 2007 30 miljoni piir ja 2012 aastale tõmmati joon alla
juba ca 58 miljoni reisijaga. Selle tulemusega on Dubai maailma suuruselt 10.-s
lennujaam ning maailma kolmas lennujaam, kui arvestada rahvusvahelisi
reisijaid. Tolle kohta ei saa muud öelda kui hämmastav. Seetõttu pole ka
imekspandav, miks ehitati ka teine lennujaam, mille võimsus on 120 miljonit
reisijat aastas.
Aga imekspandavaid fakte on seal veel – lennujaamas
töötab otseselt 58 000 inimest (e siis rohkem kui Pärnus elanikke) ning
kaudselt on sellega seotud veerand miljonit käepaari (vabandan ette kõigi
ühekäeliste ja käteta töötajate ees). 30% Dubai rahvuslikkust rikkusest luuakse
just siin. Dubai Terminaal 3 on muide maailma suurima põrandapinnaga hoone
(1,71 miljonit ruutmeetrit e siis sinna saaks laiali laotada üle 35 Viru
Keskuse).
Veel üks lennujaama pilt |
Siin tulebki mängu teine asjaolu – Dubai lennufirma
Emirates. Emirates veab ligikaudu kaks kolmandikku Dubai lennuvälja läbivatest
reisijatest ning miks inimesed selle lennufirma valivad, sellest ma tegelikult
juba kirjutasin. Kvaliteedi mõttes on Emirates mitu korda võitnud maailma
parima lennufirma tiitli (topp 10-s on ta kogu aeg) ning hinnapoliitika on neil
väga mõistlik. Ning kui seda kvaliteetset teenust hea hinnaga pakutakse 6-l
kontinendil, 74 riigis ja 150 linnas, siis polegi tegelikult millegi üle
imestada.
Aga nagu mitu korda juba mainitud, oli nüüd ligikaudu 6
tundi aega. Päris palju minuteid läks selle peale, et uudistada Dubai Duty Free
loendamatutes (24 tundi avatud) poodides pakutavat kraami. Kuna tagasi tulles
oli lendude vahe ainult 2 tundi, siis tuli oma ostud suuresti praegu ära tegema
kui tahtsid midagi mälestuseks osta. Suveniire sealt leidsin ning silma jäid ka
erinevad araabia maiused (datlite ja pähklisegudega), kuid neid ei hakanud
Aafrikasse vedama.
Terminaale ühendav raudtee |
McDonaldsis käimine läheb vist tegevuse alla, mille kohta
on inglise keeles olemas hea termin – guilty
travel pleasure. Eesti keeles oleks see siis äkki „süümekaid tekitav
reisirõõm“? Ei ole vist reisi, kus pole mõnel korral mäkdonni sisse astunud.
Globaliseerumisvastased ehk annavad selle veidruse siiski andeks.
Burger ja kokakoola
keres ning Skype kaudu kodustele teada antud, et endiselt eluvaim sees, sai mindud
rongi peale. Rongisõit kahe terminaali vahel kestis napid minutid. Aga
siinkandis sai ka päevajoon ületatud, mistõttu jätkan järgmiselt lehelt.
No comments:
Post a Comment