Nonii, ongi käes. Viimane päev.
Viimane reisipäev, mitte viimnepäev. Kell 7:45 oli äratus ja ühe tunni ning
viieteist minutiga said hügieeniprotseduurid ja kohvijoomine kenasti tehtud.
Väike kurbus oli hinges, sest see maa oli niipalju pakkunud ja ma teadsin kui
palju ta veel võiks pakkuda. Aga reis on siiski reis, oma alguse ja lõpuga, ehk
siis alati tuleb kätte see hetk, kus tuleb koju minna. Selleks, et nähtut ja
kogetut talletada, tehtud pilte töödelda, uusi plaane ning mõtteid haududa.
Pagan, väga filosoofiliseks kisub.
Kuna lennuk läks alles
pärastlõunal ja rendiauto oleks võinud alles homme tagasi anda, siis tegelikult
jõudis ette võtta veel ühe kerge tegevuse. Sest kõige hullem ja nürim asi, mis
reiside puhul ette tuleb (vähemal minu arvates), on ootamine. Lihtsalt
ootamine. Et lähed lennujaama ja siis ootad seal näiteks 6 tundi. Paar korda on
seda reiside lõpus juhtunud – hommiku poole enam midagi teha või näha ei jõua
ning linna peal niisama ka olla ei ole kusagil. Siis lähedki lennujaama ära ja
istud ning ootad.
Õnneks seekord andis rendiauto
vabaduse. Eks muidugi teatud puhver oli ajagraafikus sees, et ei juhtuks seda,
et planeeritud lennujaama jõudmise ajal, istud Johannesburgi ajaloo suurimas
ummikus ning vaatad (läbi vett täis silmade) kuidas sinu lennuk taamal õhku
tõuseb.
Viimase päeva tegevuseks oli
mul välja valitud selline paik nagu „Cradle
of Humankind“ („Inimkonna häll“). Tutvustuse järgi väga vinge koht, kus
tutvustatakse inimkonna tekkelugu. Tänaseks on ju ära tõestatud, et kõik
maailma rahvad omavad esiisasid sahara-aluses Aafrikas ehk siis just siit sai
alguse moodsa inimese areng. Ja selline antropoloogilis-ajalooline muuseumala
külastus sobis viimasesse päeva justkui kuivatatud õun paksu puuvilja kisselli
sisse.
Kuigi tegemist on tuntud ja
üsna külastatud kohaga, siis õige paiga üles leidmine ei olnudki nii lihtne,
kui arvasin. See „Cradle of Humankind“ on koondnimetus
ühele üpris suurele alale Johannesburgi külje all, kus lisaks muuseumile on
hulgaliselt koopaid (muuhulgas ka Sterkfonteini koobas, kust on leitud siiani
vanim inimkolp Lõuna-Aafrikas – 3,5 miljonit aastat vana), matkaradu,
kullakaevandus, puhkalasid ja nii edasi. 470-le ruutkilomeetrile mahub üsna
paljutki. Mina tegin selle vea, et keerasin ära esimesest teeotsast, mis näitas
„Cradle of Humankindi“ suunas.
Arvasin, et ju seal see muuseum on. Ei olnud. Seda taipasin siis, kui olin
sõitnud ligikaudu 10 kilomeetrit ühel tolmusel ja kitsal teel. No kurat täna ei
ole SEE päev, kus ma võiks raisata aega õige paiga otsimise peale. Sõitsin aga
sama teed tagasi ning läbi häda leidsin muuseumi lõpuks üles. Väike soovitus
piirkonna turismiarendajatele – ei ole eriti mõttekas kirjutada erinevate
vaatamisväärsuste poole suunavate siltide peale koha üldnimetust e „Cradle of Humankind“. See on sama hea
kui näiteks Lahemaal ringi sõites on Vihula mõisa poole keeravat teeotsa
tähistamas silt „Lahemaa rahvuspark“. Palmse teeotsas on suunaviit, millel on
kirjas „Lahemaa rahvuspark“. Toolse linnuse varemete viiva tee juures on üleval
suunav silt „Lahemaa rahvuspark 3,5km“. Ei ole abiks turistile.
Cradle of Humankind |
Sissepääs "kääpasse" |
Aafrika on meie kõigi kodu |
Reisikava ette valmistades oli
Maropengist jäänud mulje kui väga moodsast ja põnevast antropoloogiakeskusest.
Paik, kuhu on kokku koondatud ümberkaudsetest koobastest välja tulnud leiud,
pluss veel palju-palju muud põnevat inimkonna tekkeloost. Eeldasin, et tegemist
on tõsiteadusliku, kaasaegse muuseumiga. Et see selline Lottemaa oli, tekitas
ausalt öeldes natuke tuska. Jah, seal oli küll erinevat infot ja põnevaid/naljakaid
väljapanekuid, kuid ei saa nüüd öelda, et oleks seal targemaks saanud. Lootsin,
et saan, aga läks nagu ikka.
Moodne muuseum |
Esivanemad? |
Selles väikeses ruumis olid
klaasikastidesse paigutatud suur hulk erinevaid fossiile. Igaühel jutuke
juures, mõni jutuke oli lausa inglise keeles. Ilma selgitava tekstita mingit
luujuppi vaadates just ülemäära suurt erutust ei tekkinud. Võis ju eeldada, et
tegemist on väga vana kondiga, mis kuulus miljoneid aastaid tagasi elanud
elukale… kuid mõned päevad tagasi ribi järades jäi mulle pärast maitsvat einet
umbes sarnane luu pihku. Ei, ei, ilmselt see siin on ikka mingi dinosauruse
luu.
Tapinocananus pamelae pealuu |
Poolteist tundi kulus
kokkuvõttes seal ikkagi ära. Kella ühe paiku sai lõpuks kuumuse eest pakku auto
kargesse salongi (selle nimel pidi kliimaseade muidugi eelnevalt päris mitu
minutit kõva tööd tegema). Ega siis midagi, tippisin GPS-i sisse „OR Tambo
International Airport“ ning sõit võis alata. Ei läinud väga palju aega kui
olingi taas Johannesburgi linna piirides tagasi. Teades lennujaamasid ning
nende hinnapoliitikat, siis otsustasin veel eelnevalt kõhu korralikult täis
süüa. Kus häda kõige suurem, seal KFC kõige lähem. Kuigi vürtsikas tšilli-wrap ei tundu võib-olla kõige mõistlikuma
toiduna enne pikka-pikka lennureisi, siis olin oma kõhus ja seedimisorganites
niivõrd kindel, et lubasin endale sellist ohtlikku kõrvalepõiget. Olin ju siin
maakera lõunaservas viimaste nädalate juures näost sisse ajanud igasugust
kraami – alates sellest samast kiirtoidueinest kuni vinnutatud vakladeni välja
ning negatiivseid tagajärgi ei kogenud. Nii tegelikult läks ka seekord.
Johannesburgi jõudmine ei
tähendanud aga veel lennujaama jõudmist. „Inimkonna häll“ ja Johannesburgi
rahvusvaheline lennujaam asusid diametraalselt teisel pool seda suurlinna,
mistõttu tuli teha üsna pikk sõit piki linna ringina ümbritsevat kiirteed.
Kuigi märgid tee ääres näitas numbrit 120, siis tegelikkuses oli selline kiirus
sellel mitmerealisel kiirteel vaid unistus. Vähemalt tollel ajahetkel. Reaalsus
jäi sinna 70 kilomeetrit/tunnis juurde. Aga sest polnud midagi, sest aega oli
piisavalt – lennuni oli jäänud aega üle nelja tunni.
Kella kolme paiku jõudsin
lõpuks lennujaama ning Europcari parklasse. Huuuuuhh…. Üks suurimatest hirmudest
oli mul siia lennates see, et kuidas mul tuleb välja vasakpoolse liiklusega
harjumine ja selles kadudeta sõitmine. Tuleb välja, et väga hästi. Liiklus on
sellel maal ikka väga rahulik ning teistega arvestav. Isegi suurlinnades.
Vähemalt minule selline kogemus jäi. Olles näinud Indoneesia ja Mehhiko
liikluskaoseid, siis LAV-s sõitmine oli puhas rõõm (pärast seda kui vasaku
käega käiguvahetamine ja õigete peeglite jälgimine selgeks sai). Tallinnas võid
kordi rohkem end seaks vihastada kaasliiklejate sõidumaneeride tõttu ning
lihtsam on ka plekimõlkimistesse sattuda. Aafrikas ma aga tõin auto ilma ühegi
kriimuta tagasi ning seda kinnitas õnneks ka Europcari esindaja. Tagantjärgi
tarkusena mainiks vaid seda, et superkasko tasub osta iseseisvalt ja mitte kasutada
autorendifirma oma. Näiteks selline ettevõte nagu Worldwide Insure ajab
kindlustuse korda kõvasti odavamalt.
Lennujaamas tegin läbi juba standardprotseduuri
– 60 randi eest kiletasin kohvrid, sõin ära toiduülejäägid, mis sisse mahtusid
ja mida turvaväravatest läbi ei lastud, läbisin veatult check-ini, sama veatult
passi- ja turvakontrolli ning oligi reis läbi. Sisuliselt. Sest LAV piir jäi
juba selja taha. Kui ennist mainisin üht suurematest hirmudest, siis kõige
suurem hirm – oht elule ja tervisele – oli mõlkumas vaikselt kuklas pidevalt.
See hirm õnneks osutus ka asjatuks, samas rumal olnuks seda täiesti
ignoreerida. Loomulikult rahvusparkides ringi sõites ei mõelnud selle peale
päevade kaupa, kuid linnades liigeldes ja liikudes olid hoiatused pidevalt
meeles. Õnneks läks kõik hästi, nagu 99,..% turistidega, kes LAV-i külastavad.
Samas pean siiski oma kohuseks veel korra üles märkida, et ettevaatust ei tohi
selles riigis kunagi unustada. Vähemalt mitte veel. Vägivalla tase ON kõrge
ning röövimised lõpevad väga tihti fataalselt. Aga ok, olen sellest nüüd juba
korduvalt rääkinud.
Emiratesi lennuk maandus |
Emiratesi lennuk oli taas oma
tuntud headuses – jalaruumi oli piisavalt, igal reisijal oli oma ekraan ning
filmide ja muusikavalik praktiliselt piiramatu. Lend väljus õigel ajal (19:15
kohaliku aja järgi) ning peagi pärast õhkutõusu pakuti ka rikkalikku ning
maitsvat õhtusööki. Kõrvale võtsin punast veini. Ja siis võtsin veel veini. Ja
siis veel veidi. Ühesõnaga vaatasin filme ja kõrvale libistasin vaikselt
veinikest (mis loomulikult oli tasuta). Tempo oli selline, et purju ei jäänud,
kuid väike surin oli kogu aeg sees. Aga selle koha peal algab nüüd uus päev.
No comments:
Post a Comment