25.09 - LAV - Krugeri RP, Shangana küla, Hazyview

Lõuna-aedbülbül
Kahekümneviiendamal septembril 2013 AD oli äratus hiline, lausa kell 06.00. Täiesti vabalt võis öelda, et pärast kukke ja koitu, kuigi kuke osas kindlaid tõendeid polnud. Kui seal Punda Maria kämpingus mõni kukk oli, siis igatahes magas ta sisse või oli äärmiselt vaikse häälega (või oli hääl hoopistükkis ära). Küll olid aga üleval bülbülid (need on linnud, kes ei tea), kes öömaja ees õitsva marula-elevandiõunapuu (marula tree, LAV rahvusnaps „Amarula“ tehakse just selle puu viljadest) võras häälekalt lustisid. 
Lõuna-sarvnokk
Pärast seda kui paarist isendist eeskujulikud kaadrid tehtud said, oli ka väljasõit. Täna siis oli kõige-kõige viimane päev Krugeri Rahvuspargis. Kokku sai veedetud selles Aafrika loodusparadiisis peaaegu 5 tervet päeva ning sellest jäi tegelikult väheks. Minusugusele oleks optimaalne ehk 7 päeva, et saaks pargi täies pikkuses läbi sõita ning erinevais paigus rahulikult aega võtta ja pildistamisega tegeleda.
Elvis a.k.a kähar-pärlkana
Seda sai loomulikult ka tehtud, kuid Krugeri keskosa jäi siiski nägemata. Samas oli selge, et on elu ka väljaspool Krugerit ning uued ja vägevad kogemused ootavad ees.
Siiski oli veel pool päeva ees ja seetõttu tuli veel võtta, mis võtta annab. „Hiline“ ärkamine oli muide tingitud sellest, et ühed väga head looma- ja linnuvaatluskohad asusid kohe Punda Maria laagrit ümbritseval teekesel. Kuna Põhja-Krugeris oli rahvast väga selgelt vähem (hoolimata koolivaheajast), siis oli see ca 10 km pikkune ringtee sisuliselt inimvaba.
Akaatsiapeoleo
Varaseks hommikusöögiks (et mitte öelda linnupetteks) sai pargitud ühe suure ja õitsva puu alla ning objektiiv välja suunatud. Ümbrus oli roheline ja kõik taimed olid kevadises õieehtes. Totaalne muutumine võrreldes lõuna-Krugeri kuivusega. Ning linnurikkus oli ikka hämmastav. Kuigi selle puu otsas domineerisid kollased bülbülid, siis iga 4-5 minuti tagant oli selline „ohoo-seda-lindu-pole-veel-varem-näinud“-efekt. Nii näiteks sain väga head kaadrid ühest peoleo liigist ning mesilasnäpist, lisaks veel suure hulga pilte erinevatest, mitte nii efektsetest, lindudest.
Savanni-vaenukägu saagiga
Ja siuh oli kell juba 10. Eluslooduse pildistamine on üks ootamise kunst. Aga kui tegevust jagub, siis kaob aeg musta auku. Tunnid lendavad kui sekundid ning reaalsustaju säilitamiseks tuleb endale meelde tuletada, et kella peab ka vaatama. Sisuliselt saigi veedetud kogu oma viimane päev Krugeris sellel kümnekilomeetrisel kruusateel, sest lõunapaiku tuli aktsepteerida asjaolu, et tuleb pargist lahkuda. Seda lihtsalt selleks, et võimalikult Blyde kanjoni lähedale jõuda.
Külavaade
Plaan oli selline, et homse ilusa ilmaga (konkreetset teadmist ilma osas polnud, aga lootus oli) Blyde kanjoni vaatamisväärsed paigad ära vaadata ning siis võtta suund Svaasimaa poole. Aga see oli homme. Punda Maria kämpingus sai veel paak kütust täis võetud ja kuna rahvuspargi kämpinguga sama nime kandev värav oli praktiliselt kämpingu külje all, siis peagi oligi Kruger selja taha jäetud. Ehh, see oli ikka nii-nii vinge paik, et siia tuleb kindlasti kunagi tagasi tulla. Suurest rikkus see kogemus ilmselt safarid minu jaoks ära – näha sain kõiki loomi, keda soovisin (ja lisaks veel keda soovida ei osanud) ning lisaks veel kilodeviisi põnevaid linde ja väga erinevaid loodusvaateid.
Kevad...
Tee tagasi Blyde suunas oli huvitav ja üksluine samal ajal. Huvitav seetõttu, et vaated olid endiselt vägevad ja vaheldusid pidevalt, üksluine seetõttu, et seda teed sai ju suuresti paar päeva tagasi sõidetud. Siiski navigatsiooniseadmesse ei olnud sisestatud Graskopi linn vaid hoopis Hazyview nime kandev asula. Enne seda jäi aga teele Shangaani hõimu (üks Tsongade hõimu alamhõime) kultuuriküla, mis mul oli ka reisikavasse kantud kui huvipakkuv paik. Asus see üsna Hazyview külje all, kuid sinna lähistele jõudes oli sügav kahtlus, et kas üldse tasub minna või mitte. Kell oli neli, aga kultuuriküla suleti kell viis. Kuna see tõesti jäi kohe tee äärde, siis sai siiski sisse keeratud ja see oli õige otsus.
Shangana küla külastuskeskus
Turiste Shangana Cultural Village nime kandvas vabaõhu-muuseum-külas ei olnud. Piletirahata sai ringi liikuda suures müüriga piiratud sisehoovis, kus erinevates hüttides müüdi erinevat kohalikku käsitööd. Ühes hütis oli keraamika, teises nahkehistöö, kolmandas puunikerdused, neljandas maalid ja nii edasi. Kui ma kirjutasin, et müüdi, siis tegelikult oli süsteem selline, et käid hütid läbi, kui midagi meeldib, siis võtad kaasa ja pärast sissepääsu juures maksad.
Müügihütid
Keegi hüttides valvamas polnud, kõik oli usalduse peal. Mulle selline sättung istus, et keegi ei karjunud kõrva, et „Special cheap price for youuuu…“ Sai rahulikult kohad läbi käia ja rahulikult valida. Siseõue taganurgas siiski oli üks inimene, kes voolis puust loomakujukesi. Temaga sai ka jutule ning kokkuvõttes on mul kodus kapi peal nüüd keskmise suurusega kudu (antiloobiline, mitte konnakudu) kuju. Mulle väga meeldis ka see, et raha läks otse meistritele (enamus müüdavatest kaupadest olid lähedaste külade elanike tehtud). Ei nuumanud Hiina ja Taiwani suveniirivabrikuid ja nende toodangu vahendajaid.
Isegi kemps oli kunstipärane
Kraami eest makstes küsis teenindaja, et kas äkki oleks huvi osaleda õhtusel showl? Pakkumises on kohtumine Shangana küla pealikuga, küla ja kultuuri tutvustus, tantsu- ja laulushow ning õhtusöök (kokku ligikaudu 3 tundi meelelahutust). See kõlas vägagi ahvatlevalt, aga kuna ööbimist polnud veel paigas ja vaikselt hakkas hämarduma, siis ei julenud kindlalt välja lubada. Kui nüüd 35 minutiga õnnestub mõne kilomeetri kaugusel asuvast Hazyviewst sobiv öömaja, seal registreerimine ära teha ja tagasi tulla, siis loomulikult sooviks osa võtta.
Aafrika igapäevaelu :)
See show oli mul ka reisikavas plaanis, aga ma teel olles kellaaegasid arvestades jõudsin veendumuseni, et täna sinna ikkagi ei jõua minna ja homme õhtul olen aga sellest paigast juba üsna kaugel. Nüüd aga tundus väike lootus olevat.
Kiirelt-kiirelt Hazyviewsse, samal ajal GPS ja Lonely Planeti abil ööbimiskohtasid otsides. Esimesed kaks varianti läksid aia taha – üks asus võimatult kaugel suurest teest (mööda väikest teed, mida oli keeruline isegi teeks nimetada) ning Hippo Village nimeline kuurort jäi natuke liiga kalliks (1500 randi ja arvestades ka tuuribusside arvu õuel, ei tundunud see paik ahvatlev). Järgmisega – Hotel Numbi and Garden Suites – aga näkkas. Mõistliku (kuigi LAV kohta pigem kalli) hinna eest pakuti üsna luksuslikku tuba, hotell ise oli ka väga korralik ja võiks isegi öelda, et uhke (suur lobby, väliterrassid, välibasseinid, suur aed, kinnine ja turvatud parkla jne). Mis aga kohutavalt häiris oli esimese ja teise korruse vahel asuvale seinale kinnitatud kaelkirjaku pea topis. No kamoon!?! Ja pea ei olnud maha kaksatud kõrvade tagant vaid esijäsemete kohalt. Kas see peaks nüüd äge olema ja looma aafrikalikku atmosfääri? Kirglikul jahimehel võib ju olla oma trofeeruum, sellest ma saan aru, kuid tänapäeva hotellis (pealegi riigis, kus enamus on loodust vaatama tulnud turistid) tundus see täiesti võõrkehana. Iga kord kui trepist üles või alla läksin mõtlesin, et „Oi, klaassilmne kaelkirjak, päris nilbe.“
Aga tuba oli suur. Kohe väga suur. Ja suur oli ka terrass, mis avanes aeda. Aga ei olnud seda kõike aega nautida, sest veel oli olemas õhkõrn võimalus, et jõuab Shangana õhtusele showl. Loomulikult oli Hazyviews tollel ajal korralik ummik (õhtune tipptund algas) ning sealsamas lähedal tegi ka politsei pistelist kontrolli. Õnneks asus Numbi hotell suhteliselt linna ääres ja niiviisi keerasingi autonina Shangana kultuuriküla parklasse 16:58. Aafrika mõistes tähendas see seda, et ligikaudu veerand tundi oli veel aega ametliku alguseni.
Giid puhunas kudusarve 
Õhtuse ürituse eest kasseeriti 420 randi näo eest (ka näotult käituvad pidid maksma). Ligikaudu 30 eurot 2 tunnise etenduse ja õhtusöögi eest oli tegelikult väga ok hind. Selles olin täiesti veendunud pärast seda kui show lõppenud oli. Aga ärme tõtakem sündmustest ette. Grupp, kes täispaketti vaatama oli tulnud, oli üsna pisike – üks värske abielupaar (Free State provintsist), veel 1 kohalik paar ja ema lapsega ning 2 vanemat paari USA-st. Need viimased olid muidugi kõige valjuhäälsemad, eriti üks tädi (kuigi noor mõrsja soovis ka end pidevalt tähelepanu keskpunkti asetada). Ameeriklased teadsid Eestit paremini, üks oli isegi Tallinnas käinud. LAV inimestele (nii mustadele kui valgetele) pidi ikka pikalt seletama, et me pole Balkanimaa ega Venemaa. Too aktivistist pruut muideks kohe kilkas, et siis räägite vene keelt ju. Ameeriklasest vanahärra jõudis aga kohe parandada, et ära nii ütle – Baltikumil on Venemaa ja vene keelega väga „erilised“ suhted. Et sellise jutuga väga palju sõpru seal ei võida. :P
Kerged suupisted
Aga tuuri algust tähistas meie giidi poolne kudusarve puhumine. Kõige alustuseks pakuti osalejatele väikeseid suupisteid – impalaliha, mais, maapähklid ja… trummipõrin… vaglad. Ilusad, rammusad, vinnutatud vaglad korralikult banaanilehele asetatud. Ütleme nii, et ahvivaimustust see külalistes ei tekitanud ja rabamiseks koheselt ei läinud. Küll aga tekkis vist kõigil selline peab-ikka-ära-proovima mõte. Igatahes mingil hetkel hakkasid näpud vaikselt vaglakausi poole liikuma ja napsasin sealt ühe üraski minagi (täpset liiki ei tea, kuid väideti, et on puuvaglad). Napsasin ja pistsin suhu. Närisin. Polnudki väga hirmus. Kuna ussikesed olid marineeritud ja/või vinnutatud, siis mäda ei pritsinud ja maitseelamus meenutas kõige rohkem suitsutatud ja kuivatatud kala. Liha tekstuur oli küll teine kui kalal, aga maitsel tõepoolest polnud midagi viga. Ameerika tädidel käis see suus ringi ja lõpuks tuli sama teed pidi ka välja, onklid ikka sõid ära. Kohalikud (nii valged kui mustad) sellest mingit teemat ei teinud, neid huvitas rohkem välisturistide reaktsioon.
Eks see idee rõveda väljanägemisega vagla suhu panemisest ongi kõige suurem probleem. Kui sellest üle saada, siis pole enam viga midagi. Mul see vist õnnestus, sest olin ainuke, kes neid päris mitu tükki nahka pistis. Pagan teab ju, et millal jälle saab. Tuleb ikka süüa kui antakse. Õlle kõrvale sobiksid tegelikult väga hästi need vaglasipsid :)
Pärast kerget snäkki juhatati tuurigrupike tara taga asuvasse külla. Väidetavalt on tegemist täiesti tegutseva (kuigi vaikselt hääbuva) külaga, millele oli siis vabaõhumuuseumi funktsioon juurde poogitud, et kogukonnale raha teenida.
Küla väraval tuli seisma jääda ja hüüda, et kas võtate külalised vastu (shangaani keeles). Pärast seda kui vastus oli üllatuslikult jaatav, astusimegi üksikutest savihüttidest koosneva küla keskväljakule, kus põles suur lõke. See küllakutsumise (sõna-sõnalt külla sisse kutsumise) traditsioon on jäänud vanadest aegadest (seda nägin ka Svaasimaal), mil kõiki sellest viisakusest mitte kinni pidanud külalisi peeti automaatselt vaenlaseks ja nad tapeti. Ja suure tõenäosusega põhjusega. Täitsa huvitav, et mis turistidega oleks siis tehtud kui need oleks sellest käsust üle astunud? Siis oleks teada saanud, et kui autentne ja vanadest traditsioonidest kinni pidav küla see ikkagi on.
Tšiif (hõimupealik)
Igatahes läks teisiti ja meid võttis vastu vana hõimupealik isiklikult, kellel oli ümber veetud päris lõvi nahk. Istus seal oma troonil. Võiks öelda, et tegemist oli täiesti stereotüüpse Aafrika momendiga – lõvinahas hõimujuht võtab vastu valgeid külalisi kaugelt maalt. Esmalt õpetati meile selgeks mõned shangaani keelsed sõnad, kuna päälik inglise keelt ei mõistnud. Tervituseks tuli hüüda „aheeya“ (loe: ahiija), mille peale vastati „hoya-hoya“ (loe: hoiahoia) e tere tulemast. Viisakustest jäi kõige paremini meelde sõna „tänan“ – „nkomu“ (loe: enn-koomu).
Ravitseja e sangoma (paremal :))
Kui nüüd teretamised läbi ja pealikule selgeks tehtud, et kust tema tänased külalised pärit on, rääkis meie giid natuke tsonga/shangaani hõimu traditsioonidest ja kommetest. Kõige huvitavamad on loomulikult alati ühiskonnasidemed ja meeste-naiste teema. Traditsioonilises tsonga peres leitakse oma tütrele peigmees või oma pojale pruut naabrimehe või mõne muu isikuga kokku leppides. Et näe sul on tütar ja mul on poeg, kui nad suureks kasvavad, siis võiks nad abielluda. Ning kui teise poole vanem on ka nõus, siis ongi aastate pärast pulmi oodata. Aga see kõik ei ole tasuta – pruudi eest tuleb tema perele maksta pruuditasu e lobelat. Ja seda makstakse lehmades, keskmiselt oli pruudi hind 12 lehma, kuigi tänapäeval on tihtipeale kariloom asendatud rahaga (puhtalt sellepärast, et lehmad on väga kalliks muutunud). Keskmiselt võib see ulatuda 20 000 randini (ca 1300€). Vanasti aga maksti ainult vissides, mistõttu traditsiooniline sünnipäevakink poisterahvale oli suhteliselt üllatustevaene (ei pidanud mõtlema, et kas Nintendo Wii või suusad või Pokemon). Lillede kinkimise kohta andmeid pole, kuid „üllatuskingiks“ oli igal aastal vasikas (kui pere rahakott lubas). Nii sai poiss täismeheks saades loodetavasti väikese lehmakarja kokku ja võis talle välja valitud nooriku pere käest välja lunastada.
Algab tantsuetendus
Aga naisi ei pruukinud olla ainult üks. Neid võis olla niipalju kui mees suutis omale lubada või siis viitsis välja kannatada. Ka tänapäeval esineb veel mitmenaisepidamist, kuid ühiskond pigem ei soosi seda (ka meie giid oli oma mehe ainus kaasa). Aga kui lehmi ja huvi oli, siis võis vanal ajal mees ringi vaatama hakata. Tegelikult reeglina otsis sobiva teise naise hoopis mehe esimene abikaasa. Ja põhjus oli palju proosalisem (unustage romantika ja armastus) – kui kodused tööd hakkasid naisele üle jõu käima, siis oli aeg uus lehtsaba külla tuua.
Impala tapmine
No kui ei jää enam viie lapse ja koduloomade talitamise kõrvalt enam aega mehele süüa teha, mis siis teha? Tihtipeale oli selleks uueks daameks esimese naise õde või lähisugulane. Meid võõrustanud hõimupealikul oli kokku olnud 3 naist (üks küll juba läinud manalateed) ning 25 last.
Aga ainult lehmadega arveldamisest ei piisa. Igale naisele tuleb ehitada ka maja. Esimese naise hütt on alati mehe hütist vasakul, teise oma paremal ja ülejäänud siis küla peal laiali.
Veel anti teada, et hõimujuhi tiitel on pärandatav. Kui vana juht sureb, siis uue juhi kinnitamiseks ei korraldata mitte valimisi, vaid otsitakse üles pealiku esimese naise vanim poeg ja antakse võim talle kenasti üle.
Mustad mehed mustas öös
Tänapäeval võib see olla ka üsna keeruline. Näiteks selle küla pealiku vanim poeg on külast ammu ära kolinud ja elab ühes linnakeses (küll mitte kaugel). Keegi küsis, et kas ta siis tuleb siia külla tagasi kui isa oma esivanemate juurde kolib, siis pealik vastas, et peab tulema. Ilmselt ei ole poeg sellest väga vaimustuses, kuid seisus kohustab.
Giid rääkis päris pikalt, aga need eeltoodud asjad olid sellised eredamad detailid, mis meelde jäid ja reisipäevikusse jõudsid. Pärast tsongade traditsioonide tutvustamist, lubati meil ka külas ringi vaadata ja pealikust või pealikuga koos pilti teha. Näidati ka kohalikku punumistehnikat, väga huvitav oli.
"Rahvariided" kaevandustes
Tegelikult kogu see üritus oli siiani olnud igat senti väärt. Kuigi võib-olla polnud tegemist päris eheda shangaani külaga kusagil eraldatud paigas, siis just kogenud ja tark giid tegi selle külastuse väga suureks elamuseks. Samamoodi on ju meie Vabaõhumuuseumiga – eestlased enamasti ei ela enam rehetaredes, aga see ei kahanda paiga väärtust ajaloolise mälu turgutajana.
Ühe hetkel jätsime aga pealikuga korraks hüvasti ja liikusime küla servas asuva sangoma hüti juurde. Sangoma on kohalikus keeles nõid-ravitseja. Ja tuleb tunnistada, et ka oma välimuselt kandis ta rolli täiesti suurepäraselt välja. Läbi giidi tõlkimise tutvustas ta meile erinevaid ravimtaimi ja nende kasutusviise (näiteks seda, et aaloed pannakse haava peale).
Ka noortel poistel oli oma roll
Lisaks näitas ta meile oma ennustamistarbeid – ühe kotikese sees olid erinevad kondid (lindudelt, loomadelt) ning neid lauale heitis ja kontide asetust uurides, oskas ta nii mõndagi tuleviku kohta öelda. Uskumuse kohaselt surnud sugulased paigutavad neid konte ning jagavad seeläbi teavet, mida ilmalikus maailmas niiväga vajatakse (e siis tuleviknägemist). Sangoma tööks on veel ka needuste ja kaetamiste maha võtmine ja see käib loitsude kaudu, väidetavalt aga mitte nende peale peamine.
Naised tagumikku hööritamas :)
Tegemist oli välimuselt küll sellise paraja voodoo-nõiaga, kuid giid kinnitas, et sangomad musta maagiaga tegeleda ei tohi. Vastasel juhul kupatatakse ta külast minema.
Pärast nõiaga kohtumist juhatati meie väike grupp küla kõrval asuvale tantsuareenile, kus ootas juba ees 2 bussitäit prantslasi. Ootasid nad nimelt meid, sest tantsushow algab alles siis kui täispaketi soetanud grupp oma küla ringkäigu lõpetab. Istusime areeni kõrvale maha, selleks, et peagi püsti tõusta ja uuesti pealikku tervitada. Selliseid tantsuetendusi peeti traditsiooniliselt just hõimujuhtidele ning tema oli ka selleõhtuse festivali aukülaline.
Aafrika folkmuusika (vaata ka videot postituse lõpus) on selline unistav ja aktiivne samaaegset ning sobis nii ideaalselt kottpimedasse õhtusse (lõkketuli taga kumamas), et… et ei oskagi kohe seda sõnadesse. Rütmikas ja rahulik, häälekas ja vaikne, kiire ja aeglane – kõik see vaheldus laulust laulu (esitajaks muide küla oma tüdrukud ja poisid). Sellist muusikat muidugi kuulaks ja kuulaks, kuid just see hetk ja see koht andsid etendusele väga palju juurde.
Lõputants
Tantsud olid aga äärmiselt aktiivsed, üks peamisi elemente oli jalgade kõrgele loopimine ja trampimine. Selle kõigega (ja ka erinevate riietega) väljendati olulisi momente shangaanide ajaloos. Antud rahvakillu alguseks peetakse seda kui kunagine hõimu kuningas Soshangana ja tema sõdalased lahkuvad suulude maalt põhja poole ning praeguses asukohas leiavad nad eest rahuarmastavad tsongade hõimud. Kuigi suulud olid andnud käsu ette jäävad maad vallutada ja hõimud alistada, siis Soshangana otsustab seda käsku mitte täita ja nad jäävad paikseks.
Unenäoline tants...
Niiviisi tsongadega külg-külje kõrval elades ja nendega segunedes tekibki shangaani rahvas (e siis segu suuludes ja tsongadest).
Järgmised tantsud kujutasid külaelu (nt impala küttimine) ja erinevaid olulisi isikuid ning ka eurooplastest vallutajate tulekut. Ühel hetkel aga olid meestantsijad ajanud endale selga punased tunked ja jalga kollased botikud. Enam-vähem sellises riietuses orjati pikka aega Johannesburgi lähedastes kullakaevandustes. Ainsamaks lootuskiireks olidki siis tants ja laul, millega hoiti shangaanide kultuuri elus (teatavad paralleelid eestlastega). Etendus lõppes aga igati positiivselt, uue LAV koidikul mehed naasevad kaevandustest ning ühinevad oma peredega, shangaanid ja nende kultuur jäi ellu. Lõpetuseks kõlasid nii Shosholoza (rahvalaul, mis sai laiale maailmale kuulsaks jalgapalli MM ajal) kui ka neljakeelne LAV hümn „Nkosi Sikelel’ iAfrica“ („Jumal õnnista Aafrikat“).
Mina jäin väga-väga rahule kõigega. Pakuti väga efektne ja hariv elamus selle väikese rahvakillu ajaloost ja tegemistest. Kuigi jah, shangaane (e tsongasid) on hinnanguliselt 4,6 miljonit, seega eestlane väga ei saa vist neid „rahvakilluks“ väga nimetada…
Ahjaa, süüa anti ka vahepeal. Kodutoitu. Kohalikku kodutoitu, mis väga vabalt võiks sobida ka Eesti inimese laupäevasele lõunalauale. Aga eks otsustage ise – keedetud kapsas porganditega, hautatud kõrvits, kanahautis kartulitega, hernepuder, värske salat ja kodutehtud magus kõrvitsasai. Väga maitsev oli. Ei olnudki keedetud liiv ja riivitud ninasarvikukints kaelkirjakupüreega. Eks see hollandi kolonisaatorite mõju oli siin tunda.
Selle üritusega see vaheldusrikas päev ka lõppes. Läbi pilkase pimeduse sai hotelli tagasi sõidetud ning uni tuli kiirelt, sest peas kaikusid Aafrika trummide uinutavad helid…

No comments: